Lördag eftermiddag kom ett nödmeddelande från det norska kryssningsfartyget Viking Sky. Samtliga fyra motorer hade slutat fungera och fartyget drev mot land. Trots mycket höga vågor lyckades besättning kasta ankar och en långdragen räddningsaktion inleddes. Först efter ett dygn var fartyget säkert i hamn i Molde.
Men att ett passagerarfartygs alla motorer slås ut samtidigt hör, enligt Tomas Åström, till ovanligheterna och bör egentligen inte kunna hända.
– Det är jätteovanligt, säger han.
Svårt att evakuera
Fartygen har blivit allt större och det kan vara uppåt 6 000 personer ombord på vissa kryssningsfartyg. Ju större ett fartyg är, desto svårare är det att evakuera.
– Den bästa livbåten är därför fartyget i sig. Man bygger in säkerhet för att man ska kunna stanna ombord och inte behöva gå i livbåtar, säger Tomas Åström.
Därför byggs passagerarfartyg numera med helt separerade maskinrum. Om de två motorerna i det ena maskinrummet sätter ut, kan de två motorerna i det andra maskinrummet ta över och få fartyget säkert i hamn. Något som alltså inte gick på Viking Sky.
Inte Boeing
Det är ännu oklart vad fartygets motorproblem beror på. Men risken att andra fartyg kommer få liknande problem är liten, menar Tomas Åström.
– Till sjöss är det bara ett fartyg man bygger, man kan bygga en serie på max tio och sälja. I luftfarten har man en serie på kanske 400 plan som är exakt likadana, säger han och hänvisar till flygtillverkaren Boeing, som efter två fatala flygkrascher på kort tid stoppade cirka 350 plan av modellen 737 Max 8.
– Upptäcker man att det är fel på ett fartyg är det sällan att det finns ett systerfartyg som är drabbat, säger Tomas Åström.