• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tio procent av centrala Europa täcks av kondensstreck med sotpartiklar, anser forskare i Tyskland. Foto: SVT Design

Flygande laboratorium ger svar om utsläpp i kondensstrimmor

Publicerad

De vita strecken efter ett flygplan på himlen innehåller iskristaller med sotpartiklar som bidrar till växthuseffekten. Tyska och amerikanska forskare anser att tio procent av centrala Europa täcks av dessa ismoln. Nu undersöks om utsläppen minskar om flyget går över till biobränslen.

Ett flygande laboratorium med mängder av mätinstrument lägger sig bakom ett trafikflygplan och mäter utsläppen i kondensstrimmorna uppe i luften. Speciella guldfärgade och raketliknande instrument finns fästa på utsidan av det förföljande forskningsplanet. Där analyseras utsläppen av partiklar från flygbränslet som är blandat med biobränsle.

Sotpartiklarna mäts via raketliknande mätinstrument som finns fästa på utsidan av forskningsplanet. Foto: DLR

Vid flygbasen i Ramstein i Tyskland samarbetar forskare från amerikanska NASA med tyska myndigheter om mätningar på hög höjd av utsläpp av sotpartiklar.

Inne i forskningsplanet mäts utsläppen av sotpartiklar och hur biobränsle påverkar utsläppen. Foto: DLR

Forskarna anser att det är sotpartiklarna som är en stor bov i klimatdramat. De vita strecken efter flygplanen är ett slags moln som bildas när förtätad vattenånga kondenseras till iskristaller. I dessa iskristaller finns partiklarna och de kan hålla sig svävande länge i luften, om fuktigheten är hög.

Ismolnen hänger kvar

Ibland kan det ta flera timmar innan ismolnen förångas och forskare har nu börjat diskutera hur dessa moln påverkar klimatet. De ”konstgjorda” molnen bildar en skärm mot solljuset och ett lock som hindrar varm luft att tränga upp i atmosfären. Därmed ökar temperaturen och jordens uppvärmning.

Det flygande forskningslabbet mäter sotpartiklar i kondensstreckens iskristaller och hur biobränsle påverkar utsläppen. Foto: DLR

Forskarna i Ramstein befarar att omkring tio procent av de centrala delarna av Europa befinner sig under dessa ismoln på grund av den omfattande flygtrafiken. Med hälften av flygfotogenet uppblandat med biobränsle av växten oljedådra (Camelina sativa) har utsläppen av sotpartiklar minskats med mellan 50 och 70 procent, enligt forskarna på NASA och DLR, det tyska luft-och rymdcentret.

Oljedådran, Camelina sativa, är en åkerväxt och ett ogräs som utrotats i Sverige och som nu används som flygbränsle. Foto: Wikimedia commons

– Vi tror oss veta att sotpartiklarna minskar med biobränsle men vi håller nu på att bevisa det genom våra mätningar i luften, säger Rolf Henke, från det tyska luft-och rymdcentret, i den tyska tv-kanalen ARD.

Flera flygbolag använder redan delvis biobränsle, trots att det är flera gånger dyrare än det traditionella flygfotogenet kerosin. Det finns stor efterfrågan på biobränsle men det saknas storskalig produktion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.