Minst 32 människor, varav minst sex barn, omkom när planet kraschade.
– Min hypotes är att det kan vara planeringen av själva flygningen som orsakat kraschen. De skulle flyga från Hongkong till Istanbul och hade mycket last men inte full tank. De var tvungna att tanka upp planet på Manas flygplats. Det är glest mellan flygplatserna i den här delen av landet så de hade förmodligen inte bränsle nog att flyga vidare till en annan flygplats.
”De har chansat”
– De har chansat och tagit ett dåligt beslut. Det tragiska är att flygplatsen ligger så nära ett bostadsområde. Att det är dimma är inte ovanligt men att man underskrider regler är ovanligt, säger Hans Kjäll.
Ofta är det äldre flygplatser som ligger på det här viset nära bostadsområden. Man brukar försöka hålla rent runt flygplatser så att bostadsområden inte ska ligga i riskzonen för planen, men det finns flera sådana flygplatser bland annat i Europa, förklarar Hans Kjäll.
Bromma också nära bostäder
Det för ju tankarna till Bromma flygplats i Stockholm – det har länge varit en debatt om att lägga ner den.
– Ja, det är förkastligt att en flygplats ligger så nära stora bostadsområden. Där skedde också en flygolycka på 1970-talet där ett plan hamnade i ett radhusområde, precis vid en lekplats. Som väl var var lekplatsen tom för att alla barnen var och tittade på ett tv-program. Teoretiskt sett skulle även Bromma kunna råka ut för en olycka som den i Kirgizistan. Det är små risktal – men de finns. Det är mycket slumpen som avgör. Det kan ske imorgon eller om hundra år.