Fortfarande är det oklart varför flight JT 610 störtat i havet, men mycket tyder på att det rör sig om ett tekniskt haveri, tror flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
– Det är svårt att ge en hypotes så här tidigt. Men 20 procent av alla haverier sker vid start eller landning.
Kan ha velat vända tillbaka
Hans Kjäll berättar att en uppgift som är intressant i detta fall är att piloten lär ha sagt till flygtrafiktjänsten att man önskar att återvända till startflygplatsen och sedan ska kontakten har brutits.
– Man kan ha upptäckt något som gjorde att man ville vända tillbaka, något måste ha hänt. Det är en väldigt intressant uppgift om den nu stämmer, säger han.
Flygplanet, av modellen Boeing 737 Max 8, ska vara ett relativt nytt flygplan.
– Just det här flygplanet har flugit sedan i augusti, i ungefär 800 timmar, säger Hans Kjäll.
Men han anser inte att det går att koppla haverier till just flygplanstypen, utan snarare till den omgivning som flygplanet opererar i.
– I den här regionen så ligger flygsäkerheten på en lägre nivå än vad den gör i västvärlden och det har den gjort i många år, säger Hans Kjäll.
– Det har att göra med något som man kallar för flygsäkerhetskultur. Sådant som vad man har för tekniskt underhåll, flygplatsstandard, miljö och så vidare.
Utredningen lär ta lång tid
Hur stor är chansen att passagerare har överlevt?
– Det jag sett på bilder från nedslagsplatsen så är det nästan omöjligt. Men man letar ju naturligtvis fortfarande efter möjligheten att det finns några överlevande, säger Hans Kjäll.
Hur lång tid tar det innan vi vet vad som hänt då?
– Sådana här utredningar tar lång tid. Haverikommissioner brukar ha att man efter en månad ska ge en preliminär rapport sedan kan det ta upp till 6–12 månader innan man får den slutliga versionen.