Många frågor till SVT Nyheter handlar om flyg, och flygets klimatpåverkan.
Varför beskattas inte flygbränsle som diesel och bensin, undrar läsaren Lisa?
– Ja flyget är subventionerat på många sätt i världen idag, eftersom det generellt är undantaget från miljöskatter, därför är det ett första litet steg vi tagit med flygskatten, säger klimatminister Isabella Löwin.
Inför flygskatt
Regeringen har infört en flygskatt från 1 april. En fast kostnad på 60 kronor per resa för inrikesflyg och flyg inom EU. 250 eller 400 kronor för längre resor. De rödgröna står bakom flygskatten, men de borgerliga och SD är kritiska.
– Flygets behövs för de långa avstånden vi har, och står för en liten del av alla utsläpp. Skall man minska utsläppen skall man fokusera på andra sektorer istället, framför allt globalt, säger Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen.
Fungerar dåligt
Flyget är ett av de områden där klimatpolitiken hittills fungerat sämst. Utsläppen ökar mycket, och det är utrikesflyget som står för ökningen. Inrikesflygandet har faktiskt minskat.
Även på flyget pågår energieffektiviseringar, snålare motorer och man testar biodrivmedel.
Men Naturvårdsverkets bild är att själva resandet måste minska om vi skall klara de klimatmål riksdagens beslutat om – att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp.
– Fortsätter utvecklingen som i dag kan antalet flygresor fördubblas på 10 år, då ökar utsläppen kraftigt, säger Mats Björsel handläggare på Naturvårdsverket.
Risk för glesbygden
Flera borgerliga partier menar att flygskatter som inte är globala är meningslösa, och att dom riskerar slå ensidigt mot Sverige och svensk glesbygd.
De kritiserar den nya flygskatten för att inte ta hänsyn till om planet är fullt, energisnålt, eller använder förnybara bränslen.
– Vi tycker inte flyget betalar sina miljökostnader i dag, men problemet med regerings skatt är att den inte gynnar de som försöker vara klimatsmarta, med modernare plan eller använder biodrivmedel, säger Maria Malmer Stenergard, klimatpolitisk talesperson för Moderaterna.
Vill se EU-skatt
Även regeringen vill se en EU-skatt, eller helst global skatt på flyg, men tycker flyget för länge varit helt utan styrmedel.
– Flyget bär inte sina miljökostnader, den nya skatten ökar priset något, men flyget kommer fortfarande inte bära sina klimatkostnader. Vi måste jobba mer internationellt med flygets beskattning, för att klara klimatet, säger Åsa Westlund, Socialdemokraternas ordförande i Miljö-och jordbruksutskottet.