Foto: SVT

Förskola ska integrera romska barn i Ungern

Uppdaterad
Publicerad

I Ungern tar regeringen ett annorlunda grepp för att förbättra integrationen av landets romska minoritet och inför obligatorisk förskola för alla barn från tre års ålder.

– Hennes kusin Dorcsika fick börja på dagis sent. Pappan var väldigt rädd om henne, så hon fick börja först när hon var fem år, inte tre-fyra. Det blev problem, för hon låg efter i utvecklingen. Jag vill inte göra samma misstag, säger Claudia Fakas, om dottern Amiras skolgång.

Det är inte alla romska föräldrar som låter sina barn gå i förskola berättar lärarinnan Marta Fodor som jobbar i det lilla samhället Gyöngöspata. Men hon tillägger att det inte beror på ovilja utan fattigdom.

– På grund av deras sociala ställning är det många som tänker att de kan dra ner på klädutgifter genom att hålla barnen hemma.

Kunskapsklyftan börjar i förskoleålder

För ett par år sedan stod det lilla samhället i centrum för en konflikt mellan landets romer och ungrare. Motsättningar som delvis bottnar i utanförskap. Arbetslösheten är väsentligt högre bland romer, en förklaring som ofta nämns är sämre utbildningsnivå. Kunskapsklyftan uppstår redan i förskoleålder säger Katalin Novak i huvudstaden Budapest.

– Vi ser att det redan bland femåringar finns barn med sociala handikapp som gör att de får problem i skolan som kan vara väldigt svåra att ta sig ur.

Katalin Laszlo Heber, borgmästare i Gyöngyöspata, säger att en dålig start kan påverka hela ens framtida skolgång.

– Om barnen får en dålig start, är möjligheterna till vidareutbildning i princip obefintliga.

Positivt resultat redan

Lärarna här i Gyöngöspata är odelat positiva till obligatorisk förskola från 3 års ålder. För ett par år sedan började för de aktivt söka upp föräldrar för att övertyga dom att låta minstingarna börja förskolan. Redan nu ser de resultat.

– De barnen är mycket mognare när de börjar skolan, och övergången från dagis till skola är mycket lättare, säger Marta Fodor.

Regeringen menar att lagen gör det lättare för föräldrar att lämna hemmet och söka arbete, något som också påverkar barnen.

– De har aldrig fått se sina föräldrar gå till ett arbete om morgonarna. Det försvårar integrationen i samhället i väldigt hög grad.

I Gyöngöspata finns det fortsatt motsättningar mellan invånarna. Men genom barnen lär föräldrarna känna varandra. Claudia Fakas ser fram mot den dag Amira börjar förskolan.

– Jag kommer att sakna henne, men jag vill att hon ska utvecklas, så det är för hennes eget bästa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.