En del av det kraschade indonesiska planets landningsställ lyfts upp ur havet. Foto: Fauzy Chaniago/TT

Första haverirapporten om flygolyckan i Indonesien

Uppdaterad
Publicerad

Kraschen med ett nästan helt nytt Boeing 737 Max-flygplan i Indonesien den 29 oktober har fått flygvärlden att ifrågasätta Boeings säkerhetstänkande.

I dag väntas haveriutredarna komma med en första preliminär rapport.

Samtliga 189 människor ombord omkom när planet störtade i havet. Onsdagens rapport väntas inte slå fast någon definitiv olycksorsak men den kan kanske ge ledtrådar till varför ett av världens mest moderna och avancerade passagerarflygplan kraschade.

Utredarna har lyckats bärga en av planets så kallade svarta lådor, där flygdata lagras. Däremot har inte modulen för inspelning av rösterna i cockpit hittats.

Flygbolag kritiseras

Hittills har utredarna pekat på att planet hade problem med fartindikatorn under flygning och farhågor har lyfts om att flygbolaget, Lion Air, bara fortsatte använda planet trots upprepade problem dagarna före kraschen.

Boeing har fått frän kritik för att företaget först efter olyckan gått ut med ett varningsmeddelande till piloter. Där instrueras piloterna om hur de bör hantera felaktig information som en av planets viktigare sensorer skickar.

Sensorn är avgörande för att hjälpa flygsystemet beräkna om flygplanets nos pekar rätt relativt till luftströmmarna. Utan korrekt information riskerar nosen att riktas för högt vilket kan göra att planet dyker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.