Effekterna efter coronapandemin fortsätter. Inom fraktbranschen har problemet existerat en längre tid. Men problemen kvarstår och kommer att fortsätta.
– Det är många fartyg som ligger och väntar på att bli lossade på flera platser i världen och våra kunder drabbas av störningar och förseningar. Även om vi har kapacitet att ta emot varor här i våra hamnar i Sverige så drabbas även vi av problemen säger Johan Wallén.
Ökade priser för konsumenten
Fraktkrisen beror på många olika faktorer. Pandemin har inneburit att färre arbetar i hamnarna i Asien, leveranser från fabriker har minskat och en brist på containrar ger en dominoeffekt. En container som kostade 1 500 dollar att frakta kostar nu 10 000 dollar. Istället för regelbundet så kommer leveranserna stötvis vilket skapar stora problem i grossistledet.
-En vecka får vi inga containrar och veckan därpå får vi tjugo containrar och då hinner vi inte leverera varorna på utsatt tid. Sen blir det tomt i hyllorna naturligtvis, säger Arthur Hanssen, logistikchef på Fontana Food, till SVT Nyheter.
Fontana Food importerar bland annat olivolja och halloumi från Grekland. Förseningarna innebär straffavgifter från livsmedelshandeln och även höjda avgifter när flera containrar står i en hamn och inte kommer iväg som planerat. Trots att det inte är importörens fel så får de betala extra hyra för att containrar som står kvar och när inte de skeppas iväg i tid.
-Rederierna höjer sina priser. Viss frakt får vi flytta med lastbil istället för med fartyg vilket innebär extra utgifter. Tyvärr så blir det konsumenterna som får betala i slutänden, säger Arthur Hanssen.