De skärpta kraven kommer i nya handlingar som i fredags lämnades in till en federal domstol i San Francisco, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och medier i Kalifornien. Det är kompletterande dokument till en stämning från i februari, där Googles företag för autonoma fordon, Waymo, anklagar taxi-jätten Uber för att ha stulit avgörande delar av självkörningstekniken.
Tidigare anställda anklagas för datastöld
Enligt Waymo tankade tre Google-anställda i slutet av 2015 ned hemliga data till personliga datorer om bland annat lidar, även kallat laser-radar, en teknik som hjälper bilar att ”se” omgivningen. Sedan slutade trion på Google, och startade Otto, ett företag som under förra året köptes upp av Uber.
Bara några månader senare meddelade Uber att man skulle inleda försökstrafik med ombyggda Volvo XC90 och Ford Fusion. Bilarna kör själva betalande passagerare, men med övervakande tekniker på plats i framsätet under färd. Först skulle detta ske i San Francisco, men efter oenighet med myndigheterna där flyttades projektet 400 mil österut till Pittsburgh.
Kan hota Ubers existens
Lidar ses som en avgörande teknik för framtidens bilar, och i amerikanska medier bedöms målet i San Francisco som så stort att det i förlängningen kan hota Ubers existens.
– Om Waymo vinner, efter en lång process med flera överklaganden, kan nivåerna på ersättningar och böter bli oerhörda, säger Raj Rajkumar, IT-expert vid Carnegie Mellon University i Pittsburgh, till sajten The Verge.
– Om Waymo kan visa att Uber visste att Otto hade Waymos Lidar-konstruktion, kan jag inte se hur Uber ska kunna locka nya större institutionella investerare.