• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Han evakuerade 200 i sin skåpbil – mitt under bombanfall

Uppdaterad
Publicerad

Under en månads tid reste Mychajlo Purysjev, 36, i skytteltrafik till Mariupol för att få ut så många civila som möjligt. Nu har han med sin skåpbil lyckats evakuera 200 personer från den hårt krigsdrabbade staden.

Tanken från början var att den tidigare nattklubbsägaren skulle evakuera sina anställda. Men när Mychajlo Purysjev kom fram befann sig fler än så i klubbens källare – som hade förvandlats till ett skyddsrum.

Medan robotar och bomber föll över staden lyckades han evakuera 200 personer från Mariupol, berättar han själv för Reuters.

En enkel resa genom det ryskockuperade området kunde ta åtta timmar. På vägen fick han passera flera ryska vägkontroller – hela tiden med en rädsla för att köra på landminor i bakhuvudet.

Kroppar på gatorna

Synen han möttes av i Mariupol var chockerande. Kroppar låg utspridda på gatorna, i bilar och inlindade i mattor på parkbänkar.

– Det läskigaste var när det blev tyst. En gång var det tyst i åtta timmar. Vi tänkte att nu är det kört, det är över. Och så började beskjutningen, så hårt. Barnen kissade på sig, berättar han.

Vill göra monument av bilen

Till slut var Mychajlo tvungen att avsluta sina insatser i Mariupol. Soldaterna gav besked om att de inte tänkte släppa in honom fler gånger.

När kriget är över hoppas han kunna göra ett monument av sin röda skåpbil.

– Den har beskyddat mig. Ingen tror mig när jag säger det, men jag fick faktiskt inte en enda punktering.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.