– Först trodde folk att det var på skoj, men nu vet de att det är på allvar, säger nyhetsankaret och hiphop-stjärnan Lady Slyke .
Nyhetsprogrammet NewzBeat har värvat Ugandas främsta hiphop-stjärnor för att göra nyhetssändningar mer attraktiva för unga. Lady Slyke och Survivor rappar nyheter varje vecka och har nu fått efterföljare i Tanzania och Kenya som också ska få sina egna rap-nyheter.
– Vi tar upp veckans viktigaste ämnen och folk ser oss. Det kan handla om politik, media, sport och mode, säger Lady Slyke.
Ung befolkning
I Uganda är medianåldern 17 år och för att sprida rap-nyheterna, som sänds två gånger i veckan, används sociala medier och genom att distribuera gratis DVD-skivor till de lokala videohallarna – kibanda. Videohallarna finns nästan i varje by på Ugandas landsbygd.
Och nyhetssändningarna har blivit en succé bland unga, berättar Lady Slyke:
– Det smittar av sig på andra tv-program, jag säger alltid att man ska titta på alla nyheter som finns.
NewzBeat sänds både på engelska och det lokala språket luganda. Genom att få fler att ta del av nyheter hoppas man kunna engagera fler i viktiga samhällsfrågor.
Rappa – ett sätt att kringgå censuren
I Uganda är pressfriheten lagstadgad, men en mängd nya lagar gör det svårt att ta upp känsliga ämnen och kritisera landets ledare.
– Genom att rappa och ibland använda humor så kan vi gå mycket längre än traditionella nyhetssändningar, säger Gosia Lukomska, exekutiv producent för NewzBeat.
– Vi tar ofta upp känsliga ämnen som korruption, homosexualitet och kritik mot presidenten. något som inte görs annars. Men det gäller att inte utmana för mycket för då kanske de ändå slår ner på oss. Och vi vill ju fortsätta sända vårt program.
Newz Beat startade i Uganda 2013 av organisationen Peripheral Vision International, PVI, som har som uppdrag att jobbar med media och informationsspridning i utvecklingsländer.