Ikea fortsätter att växa och expanderar till ytterligare en kontinent. Tillsammans med det chilenska detaljhandelsföretaget Falabella planerar man att öppna tre nya varuhus i Sydamerika.
”Vi är naturligtvis väldigt glada över att ta Ikea till Sydamerika tillsammans med Falabella, som är en stark lokal partner med stor erfarenhet av att utveckla och framgångsrikt bedriva detaljhandel. De har dessutom ett välutvecklat distributionsnätverk i regionen vilket ger oss den nödvändiga hastigheten vi behöver för att bli tillgängliga för de många”, säger Torbjörn Lööf, vd på Inter Ikea Group i ett pressmeddelande.
Öppnar i Chile 2020
Det första varuhuset väntas öppna i Chiles huvudstad Santiago under slutet av 2020. Därefter följer etableringar i Perus huvudstad Lima och Colombias huvudstad Bogota. Målet är att öppna minst nio nya varuhus i de tre länderna under tio år.
Under torsdagen skrevs en så kallad viljeförklaring mellan S.A.C.I. Falabella och Inter IKEA Systems B.V., som äger rättigheterna till Ikea-konceptet och dessutom är franchisinggivare.
”Vi kommer att ge de tre länderna hela upplevelsen av Ikea, med butiker och nätförsäljning som den som redan finns i Europa, USA och Asien”, säger Falabellas vd Sandro Solari.
Utreder expansion i Mexiko
Inter Ikea Group har också gett Ikanogruppen exklusiva rättigheter att utreda framtida expansionsmöjligheter i Mexiko. Ikanogruppen har sedan flera år ett samarbete med Ikea och driver i dag bland annat butiker i Singapore, Malaysia och Thailand.
Det finns för närvarande 418 Ikeavaruhus i världen i 49 länder. Man når omkring 1,2 miljarder kunder men har som mål är att nå 3,2 miljarder kunder via varuhus och onlinehandel vid 2025.