Under tisdagen gick det inte att manuellt söka efter innehåll med vissa hashtaggar på Instagram. Det handlade till exempel om #Democrat, #Kamalaharris och ”Voteblue”.
Användare möttes av en texten: ”Vi har gömt dessa resultat” följt av ”Resultaten för den term du sökte efter kan innehålla känsligt innehåll.”
Samtidigt visades innehåll vid sökningar på motsvarande ord med koppling till Republikanerna, som till exempel #Donaldtrump.
Meta, som äger Facebook och Instagram, skrev i ett uttalande till BBC att man jobbade med problemet och att det berörde ”hela det politiska spektrumet”.
Meta har lanserat flera ändringar
I sociala medier har många ställt sig frågande till att problemet uppstod i samband med att Donald Trump tillträdde som president.
Meta meddelade i januari att man ska göra flera ändringar på sina plattformar med hänvisning yttrandefriheten.
Enligt Meta har modereringen av innehåll i vissa fall gått för långt, delvis som ett svar på politiska påtryckningar.
”För mycket ofarligt innehåll censureras”, hette det i ett pressmeddelande.
En åtgärd handlar om att inlägg inte längre ska omfattas av faktagranskare i USA. I stället ska användare själva lägga till kompletterande innehåll, likt hur det fungerar på Elon Musks plattform X.
– Det här ses som ett sätt att blidka Trump och det republikanska partiet som har varit väldigt kritiska mot faktagranskning, säger Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen.
Öppnar för mer politiskt innehåll
En annan åtgärd handlar om att användare ska få ta del av mer politiskt innehåll, även om Metas vision sedan länge varit att plattformarna främst ska användas för personliga uppdateringar.
Samtidigt är det svårt, om inte omöjligt, för utomstående aktörer att granska om Meta förhåller sig opartiskt till politiken, säger Måns Jonasson.
– De här algoritmerna som bolagen sitter på är inte transparenta, utan affärshemligheter. Det är en av de saker som EU har försökt råda bot på.
EU har lanserat två paket med nya datalagar, som bland annat innefattar att techbolagens algoritmer ska kunna granskas externt.
– Den senaste tidens utveckling visar vad problemet med det här är: Vi har egentligen ingen möjlighet att påverka hur de här kanalerna rekommenderar och filtrerar vårt innehåll, säger Måns Jonasson.