Svenska företag stoppas inte från att verka i Irak, enligt Farhad Alaadin, utrikesrådgivare till Iraks premiärminister. Men relationen mellan länderna har fått sig en törn efter den senaste koranbränningen. Entreprenören Nebe Almayahi befarar att det kommer att få en negativ effekt för svenska verksamheter i regionen.
– Jag tror att det är flera års arbete som har förstörts över en enda händelse. Det är såklart jättetråkigt och jättetragiskt, säger hon.
Almayahi har tidigare arbetat som exportfrämjare på Business Sweden och hjälpt svenska företag att etablera sig i Irak. Den goda relationen länderna emellan har varit en fördel.
– Med tanke på att Sverige och Irak historiskt sett haft väldigt, väldigt goda band både politiskt och socialt, så har det varit relativt enkelt, säger hon.
Fått sämre rykte
Men det kan vara på väg att förändras. Koranbränningarna har inneburit att Sveriges rykte har blivit sämre.
– Det hör inte samman med gemene mans bild av Sverige och jag tror att det kanske gör att reaktionerna blir ännu starkare, säger Nebe Almayahi.
Sveriges export till Irak var förra året värd 767 miljoner kronor, mindre än en tiondels procent av den totala svenska varuexporten. Men risken för spridningseffekter till andra länder i regionen är stor, menar Irankännaren Rouzbeh Parsi, chef för Mellanöstern- och Nordafrikaprogammet vid Utrikespolitiska institutet.
– Alla måste visa att de tar avstånd från Sverige och då finns det en risk att det eskalerar, säger han.
Jämför med Danmark
Han jämför situationen med konsumentbojkotten mot danska produkter i Saudiarabien efter publiceringen av Muhammedkarikatyrerna i Jyllands-Posten.
– Jag tror inte att vi har kommit dithän än där det kan bli en konsumentbojkott, säger han men fortsätter:
– Det är inte omöjligt att någonting sådant kan hända.
Hör Nebe Almayahi berätta i videon ovan om situationen för svenska företag i Irak.
Så ska svenska företag agera – råd från Business Sweden
Business Swedenär en halvstatlig organisation vars uppgift bland annat är att hjälpa svenska företag att växa globalt. De skriver i en kommentar till SVT Nyheter att situationen som har uppstått i Irak är ”beklaglig” och listar tre råd till svenska företag som har leverantörer, produktion eller marknad utanför Sverige.
1. Håll nära dialog med era kunder och samarbetspartners på denutländska marknaden där ni verkar – det är människorna som utgörgrundstommen i era relationer.
2. Påminn om era värderingar och betonaatt svenska företag står för samarbete, företagsanda och respekt.Tydligt kommunicera era företags värderingar, som inkluderarrespekt för alla kulturer och religioner.
3. Tänk långsiktigt ochfokusera på att bygga stabila och hållbara relationer med erautländska partners och marknader.
Källa: Business Sweden