Kvinnor lyser redan med sin frånvaro i tidningar, på webbplatser och andra medier för ultraortodoxa judar, så kallade haredi. De senaste åren har även kataloger rensats från kvinnor i städer och områden där gruppen dominerar. Nu följer en lokal Ikeabroschyr i samma spår. I veckan fick invånare i haredidominerade områden en broschyr helt utan kvinnor i brevlådan, skriver Jerusalem Post.
På bilderna siktas bokhyllor med Bibeln och den religiösa skriftsamlingen Talmud, bord för sabbatsmåltiden och garderober fyllda med vita skjortor och svarta kostymer – traditionella haredikläder. Män och pojkar studerar religiösa texter och poserar i vardagliga situationer.
Kritik på nätet
Frånvaron av kvinnor har lett till hård kritik på nätet, skriver Times of Israel.
”Det här är fantastiskt. Jag visste inte att det finns så många familjer med ensamstående föräldrar i Haredisektorn också”, skriver en person ironiskt.
”Vart tog modern vägen i den här bilden?”, frågar sig en person och syftar på en bild med en far och son.
Broschyren på 40 sidor har getts ut av en lokal franchisetagare, uppger Inter Ikea systems som äger bolagets varumärke. Efter kritiken släppte franchisetagaren ett uttalande som löd: ”(...) som svar på den efterfrågan vi fått, har vi beslutat att lansera en katalog som tillåter det religiösa och haredisamfundet att njuta av att titta på produkterna och lösningarna som Ikea erbjuder, och att göra det i enlighet med sin livsstil.”
Senare bad man om ursäkt:
”Vi inser att människor är upprörda över det här och att publikationen inte lever upp till vad Ikea står för”, skrev Ikeas Israelchef Shuky Koblenz.
Hänt förut
Det är inte första gången möbeljätten lanserar publikationer utan kvinnor.
2012 fick Ikea hård kritik för att det inte fanns några kvinnor i bolagets katalog i Saudiarabien. Då lovade företaget att se över sina rutiner.
”Vi har övergripande ansvar för katalogen och tar också på oss ansvaret för detta fel”, skrev bolaget i ett pressmeddelande.
Lär mer: Ikea lovar jämställd katalog
Läs mer: Inte första gången Ikeabilder retuscheras
”Ett misslyckande”
Inter Ikea systems presskontakt Niclas Bengtsson säger att man har påtalat för franchisetagaren i Israel att frånvaron av kvinnor strider mot Ikeas principer.
– Vi har sagt att Ikaemärket står för lika rättigheter och det är mycket viktigt för Inter Ikea systems att alla respekterar det. Den här lokala publikationen lever inte upp till det.
För snart fem år sedan hände samma sak i Saudiarabien. Hur kan det hända igen?
– Ja, det kan man fråga sig. Det är ett misslyckande, vi går igenom detta för att se hur vi kan arbeta ännu närmare franchisetagarna för att undvika liknande misstag i framtiden.
Broschyren kommer inte längre att distribueras i Israel.