I Bangalore i Indien hoppas man nu få hjälp av japansk teknologi för att lösa problem med köer och trafikstockningar. Foto: AP/Aijaz Rahi

Japansk teknologi löser trafikinfarkt i Indiens megastäder

Publicerad

Intelligenta transportsystem ska minska trafikkaoset i storstäder som Bangalore i Indien. Med hjälp av kameror, sensorer och GPS-system ska busstrafiken dirigeras smartare.

Tolvmiljonerstaden Bangalore är attraktiv som centrum för Indiens IT-industri. Men utbyggnaden av kollektivtrafiken håller inte jämna steg med inflyttningen av människor. Delar av staden är igenkorkad av den stora mängden fordon som trängs på gatorna. Nu ska japansk teknologi bidra till att lösa problemen.

Trängseldata samlas in

Ett system med kameror och sensorer ska läsa av var trängseln är störst. Data samlas i ett kontrollcenter och därifrån ska information om köer och de bästa omvägarna kommuniceras till bussförare och annan nyttotrafik.

– Om det finns alternativa vägar kan detta vara en smart dellösning för att öka vägnätets kapacitet, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Biståndsprojekt

Det är det japanska biståndsorganet JICA som finansierar detta 100-miljonerprojekt som ska minska köerna med 30 procent inom tre år. I morgonrusningen ligger hastigheten i Bangalore i genomsnitt på 13 kilometer i timmen.

Grön våg

Man vill tackla trafikinfarkten med ett intelligent transportsystem av sensorer och kameror utplacerade på ökända platser med trafikstockningar. Var sextionde sekund ska information sändas till kontrollcentret, som skickar det vidare till GPS-utrustade bussar. Nya trafikljus ska skapa ”gröna vågor” för trafikanterna.

– ”Grön våg” är en bra åtgärd som vi har tillämpat länge. Det viktiga är att öka framkomligheten för kollektivtrafiken med busskörfält, och införa parkeringsavgifter. Trängselavgifter har visat sig fungera väldigt bra på många håll, som i London och i Stockholm, säger Maria Börjesson på VTI.

Trafiklösning på export

I Japan har de intelligenta transportsystemen varit installerade sedan länge och nu exporterar man dessa trafiklösningar till andra länder, som Sri Lanka och Kambodja, enligt medibolaget CNN. Även i Moskva har systemet varit framgångsrikt. I Bangalore hoppas man nu på en fortsatt ekonomisk utveckling tack vare bättre fungerande trafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.