Kylie Jenner, Elsa Hosk, Sofia Richie och Bella Hadid är några av dem som kan ses röka på bilder i sociala medier och reklamkampanjer, alla med flera miljoner följare i sociala medier.
När Bella Hadid fotades i en kalenderplåtning för brittiska Love Magazine, poserar hon i åttiotalsinspirerade träningskläder med cigaretten i munnen.
– Det finns en direkt sex appeal i att se någon röka på ett fotografi, säger Carrie Goldberg, redaktör på Harper’s Bazaar till Svd Perfect guide.
LÄS MER: Gymnasieungdomar vill ha totalförbud mot rökning
– Det är ett sätt att, utan ord, säga att det är bra att vara lite farlig. Tyvärr har cigaretter en cementerad roll i konst- och modevärlden. Nu har vi än mer ansvar att vara återhållsamma med hur och när de används som rekvisita i modestyling.
Rökpaus på toan
På The Met gala i New York tidigare i vår uppmärksammades den ohälsosamma trenden när Hollywoodskådespelerskan Dakota Johnson, popstjärnan Rita Ora, Paris Jackson och Bella Hadid publicerade bilder på sig själva när de rökte inne på toaletten, vilket de senare ska ha fått kritik för av både styrelsemedlemmar och sponsorer för galan.
LÄS MER: WHO: Rökning kostar tusen miljarder dollar – varje år