Ryssland exporterar nu närmare två miljoner fat olja dagligen till Kina, men det kompenserar bara delvis för bortfallet från exporten till EU. Möjligheten att bygga ut kapaciteten är dessutom begränsad, det finns för få tankfartyg som kan frakta olja från östra Ryssland till Kina och det tar flera år att bygga nya rörledningar.
Enligt CREA har Ryssland hittills misslyckats att skapa en “skuggflotta” som fraktar olja i strid med pristaket.
Rysk ekonomi blöder
EU:s sanktioner och pristaket på ryska oljeprodukter orsakar stora hål i den ryska statskassan. Inkomsterna från oljeexporten rasar och utgifterna för kriget skjuter i höjden.
– EU:s importförbud av gas och oljeprodukter från Ryssland har framgångsrikt tryckt ner de ryska intäkterna och utgör en påfrestning på statsbudgeten och den ryska planen för invasionen i Ukraina, säger Lauri Myllyvirta.
Kriget kostar miljarder dagligen
Före kriget hade dagens pris på rysk olja inneburit att statsbudget gått jämnt upp, men kriget kostar den ryska staten 5-10 miljarder kronor varje dag enligt internationella bedömningar. Pristaket är i dag på 60 amerikanska dollar fatet, men i och med att produktionskostnaden ligger på 15-20 dollar tjänar staten ändå mycket pengar.
– Vi anser att pristaket borde ligga på 30 dollar. Då är det fortfarande lönsamt för oljeproducenterna, men Kreml kan inte få stora inkomster från oljeexporten, förklarar Lauri Myllyvirta vid CREA.
Under 2023 väntas kostnaderna för försvaret och säkerhetsstyrkorna öka till minst 33 procent av statsbudgeten, men krigskassan kan fyllas på tack vare inhemsk upplåning samt påfyllnad från reserver i den ryska förmögenhetsfonden. Med dagens oljepriser väntas den ryska ekonomin ta rejält med stryk först om tre till fyra år, enligt det amerikanska Kennan-institutet.