Den 7 juli kommer Ever Given och besättningen ombord att lämna den egyptiska sjö där man tvingats ligga medan Egyptens kanalmyndighet (SCA) och fartygets rederi försökt träffa ett avtal.
Det var i mitten av mars som Japanägda Ever Given fastnade på sniskan i Suezkanalen. I nära en vecka blev det liggande och blockerade den omfattande transporttrafiken på sträckan. Först den 29 mars kunde fartyget bogseras bort.
Då hade kostnaderna för stoppet hunnit skena iväg rejält – enligt amerikanska Bloomberg kostade blockeringen omkring 400 miljoner dollar i timmen.
Krävde 900 miljoner dollar
De stora ekonomiska konsekvenserna ledde till en tvist om vem som bar ansvar för händelsen. Egyptens kanalmyndighet menade att den japanska ägaren Shoei Kisen Kaisha agerat felaktigt och krävde därför skadestånd på 900 miljoner dollar. Rederiet hävdade å sin sida att lastfartyget tillåtits att köra in i kanalen trots dåligt väder och motsatte sig därmed kravet.
Men nu är man alltså överens. Hur överenskommelsen ser ut har inte offentliggjorts, men klart står att Kanalmyndigheten kommer att få en bogserbåt med en dragkapacitet på 75 ton.
– Vi har till fullo upprätthållit vår beslutanderätt, vår relation med företaget och även vår politiska relation med Japan, säger Osama Rabie, ordförande för SCA, till en egypitsk tv-kanal på söndagskvällen, enligt Guardian.