Köpenhamn är en av de städer i världen där andelen som pedlar med cykel till jobb eller utbildning är störst. Räknar man Storköpenhamn är det 41 procent. Om man bara tar Köpenhamns kommun är det hela 63 procent. Men förra året sjönk siffrorna något. Förklaringen sägs vara att det blivit FÖR populärt att cykla. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med plats längre.
– Ja, på morgnarna får man ofta vänta på två trafikljus innan man kommer över en korsning, säger Maria Strauss, en av de många cykelpendlarna.
– Jag tycker de gott kunde bygga fler breda cykelbanor, så som man har gjort i stadsdelen Nörrebro, säger Anne-Mette Jakobsen, också hon cykelpendlare.
”Fler garage”
Ja man har satsat rejält på cykelvägar de senaste åren. De flesta gator har cykelvägar på båda sidor så att cyklisterna inte riskerar mötesolyckor, och på vissa ställen har man extra breda så kallade supercykelbanor. Men inte överallt.
Och det är fortfarande så att parkerade bilar tar upp mer än dubbelt så mycket plats som hela det samlade cykelvägnätet.
– Jag tycker att man borde bygga fler underjordiska parkeringsgarage, säger Nina Borum, cyklist som vi stöter på i stadsdelen Christianshavn.
”Bättre på allt”
På Knippelsbro en av Köpenhamns mest trafikerade broar har cyklisterna en tredjedel av arealen. Men de utgör 55 procent av trafikanterna enligt en utredning Köpenhamns kommun har gjort.
– När jag tittar ut genom mitt fönster på morgonen ser jag sex-sju bilar som väntar på grönt ljus. Samtidigt ser jag 300 cyklister. Vi måste börja diskutera hur platsfördelningen mellan de olika trafikslagen ska se ut, säger Morten Kabell, trafikborgmästare från det rödgröna partiet Enhedslisten.
Köpenhamn har de senaste åren investerat 100 miljoner danska kronor om året i fler och bättre cykelbanor, och nu föreslår en kommunal utredning att summan mer än fördubblas, till 200-25 miljoner kronor.
– Vi ska fortsätta satsa på fler och bredare cykelbanor, fler broar över hamnen. Vi ska bli ännu bättre på allt, säger Morten Kabell.