Både Hamas och Israel pumpar ut information på Twitter om vad som händer i konflikten och båda sidor har twittrat under tiden som attacker har pågått.
När Hamas militäre ledare dödades i en attack i onsdags så lade Israels regering upp en video på attacken och spred via Twitter. Och under det senaste dygnet har Hamas kommenterat sina attacker på olika israeliska mål i realtid.
”Pågår ett informationskrig”
Det här är första gången som en stat använder sociala medier för att synkronisera sina militära attacker med sitt kommunikationskrig. Men det är inte första gången som Twitter används som ett medel i länders krigsföring. Det har använts i Syrien och av talibanerna i Afghanistan.
–Det pågår ett informationskrig. Det är två sidor som möts, de slåss om det kommunikativa rummet, om uppmärksamheten och sympatierna, säger Ulrik Franke, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut.
Det som är ovanligt är den israeliska statens användande av Twitter, säger Ulrik Franke.
–Tidigare så har vi sett icke statliga aktörer som talibanerna i Afghanistan som har varit ”duktiga” på att följa upp sina fysiska våldshandlingar med att synas i sociala medier. Det har lett till att det har uppstått ett vakuum efter olika handlingar där statliga aktörer första efter några timmar lyckats samla sig till att hålla en presskonferens och få ut sitt budskap.
–Israel har valt att försöka återta initiativet, och försökt att stänga det fönstret och vara med från början.
Andra krav för stater
Enligt Franke finns problem med att en stat agerar som Israel nu gör.
–En stat har andra krav på sig med avseende med att vara sakliga och korrekta, de lever längre i tiden och har ett rykte att tänka på, vilket gör att man tidigare har dragit sig för att gå ut så här snabbt, man har velat kontrollera uppgifterna, men det leder också till att man hamnar på efterkälken.
Är det inte samma sak för Hamas?
–Typiskt så ser man på icke statliga aktörer som mindre med kortare beslutsvägar, mer informella, det gör att de kan agera snabbare. Det finns också kanske mer splittring, det kan uppstå grupper som gör gör uttalanden får dåligt rykte – och som sedan försvinner igen.
Även om det inte handlar om tiotusentals som följer Israels militär på Twitter så tror Ulrik Franke att strategin kan vara effektiv.
–Det beror kanske mer på vilka som följer, det var inte så stor andel av Frankrikes befolkning som stormade Bastiljen heller. Men når man rätt personer kan det få stor effekt.