• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Efter larm om skyhöga utsläpp – krismöte om dieselbilens framtid

Uppdaterad
Publicerad

I dag, onsdag, hålls ett krismöte i Berlin om dieselbilens framtid efter larm om skyhöga utsläpp av giftgaser och partiklar i storstäderna. Tyska toppolitiker pressar den tyska bilindustrin att minska dieselbilarnas utsläpp och ställa om till ökad produktion av elbilar.

Den mäktiga tyska bilindustrin är redan hårt ansatt efter avgasskandalen och avslöjanden om otillåtet samarbete om teknisk utveckling. En dom i Stuttgart nyligen öppnade för lokala körförbud mot dieselbilar inom en snar framtid.

Under toppmötet i Berlin möts företrädare för de stora biltillverkarna öga mot öga med politiker från många hårt utsatta storstäder i Tyskland.

– Det är biltillverkarnas förbannade ansvar att minska skadorna, säger transportminister Alexander Dobrindt, CSU, i en intervju i tv-kanalen ARD.

Körförbud i storstäder

I Frankrike och Storbritannien finns beslut om förbud mot försäljning av diesel- och bensindrivna bilar år 2040. I många storstäder har körförbud utfärdats och även i Sverige är miljözoner ett hett politiskt tema.

LÄS MER: Storstäder förbjuder dieselbilar

Kina är det land där det säljs mest elbilar och den kinesiska ledningen vill nu tvinga biltillverkare som är verksamma i landet att tillverka en viss kvot elbilar.

Hårt motstånd mot förbud

I Tyskland är motståndet stort mot ett försäljningsförbud av dieselbilar, både bland tillverkare och politiker.

Bilen är en viktig frihetssymbol för många tyskar och bilindustrin ger hundratusentals arbetstillfällen. 15 miljoner dieseldrivna personbilar finns registrerade i landet. Många kör långa sträckor och bränslet är billigare än bensin och räcker längre.

En miljon elbilar

I september hålls val till förbundsdagen och Angela Merkels koalitionsregering lanserade redan 2011 ordet ”Elektromobilität”. Målet var att en miljon elbilar skulle rulla på tyska vägar år 2020. Nu har regeringen tvingats erkänna att målet ligger långt fram i en diffus framtid.

I dag finns bara 100.000 elbilar i drift i Tyskland och trots frikostiga bidrag tycker många att elbilarna är för dyra och att laddningsmöjligheterna är för få.

Jobb försvinner

Det tyska miljöpartiet vill pressa bilindustrin med ett förbud mot tillverkning av bensin-och dieseldrivna bilar med förbränningsmotorer till år 2030. Men så långt vill de andra partierna inte gå. Enligt en färsk forskningsrapport skulle det innebära att en halv miljon jobb försvinner i den tyska bilbranschen.

LÄS MER: ”Analys”: Därför är dieselns dagar räknade

Volvo går längre

Den mäktiga tyska bilindustrin är svårstyrd. VW och Daimler lovar att öka tillverkningen av elbilar. År 2025 ska en fjärdedel av deras nya personbilar vara eldrivna. Volvo går längre och offentliggjorde nyligen planer att varje ny personbil redan 2019 ska vara en hybrid- eller elbil. BMW lanserar produktion av en ny mini-elbil.

Ta sitt ansvar

De politiska ledarna i Tyskland – på både riks- och delstatsnivå – vill undvika dieselförbud men inser att något måste göras för att minska de skadliga utsläppen av kväveoxider och partiklar.

LÄS MER: Volkswagens avgasfusk dödar tusental

Strategin är att tvinga biltillverkarna att ta sitt ansvar genom att bekosta att tilläggsutrusta dieselbilar så att giftutsläppen minskar. Ett första steg – att uppgradera mjukvaran – kan ge minskningar av kväveoxider på omkring 20 procent. Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters kommer bilindustrin att åta sig att göra den uppgraderingen på 9 miljoner dieselbilar.

Leder ingenstans

– Alla dessa diskussioner om lösningar och anpassningar kommer inte att leda till någonting. Tillverkarna måste börja skapa den nya generationens elbilar, säger Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen.

Kortsiktig utväg

I ljuset av den pinsamma avgasskandalen ser bilindustrin sannolikt detta som en kortsiktig utväg för att slippa förbud och fortsatt minskad försäljning.

För alla parter på dieseltoppmötet pekar den politiska signalen i en tydlig riktning – mer ”Elektromobilität” i framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.