– Det har varit en otroligt märklig utveckling. Det är som att hela jorden plötsligt överbefolkades av en pengastinn medelklass som kunde spendera på just sådan här lyx som man tidigare har tycker att överklassen bara var värd, säger Sofia Ulver, konsumtionsforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Lyxkonsumtionen ökade med fyra procent under 2019 och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Kina som stod för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.
”Satsar på asiater”
I Europa var ökningen under 2019 mer blygsam, en procent, och lyxkonsumtionen skedde främst i Spanien och Storbritannien.
– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat. Man ser inte samma sak i Europa, här går tillväxten ner. Lyxmärkena satsar inte på européer, utan asiater, säger Sofia Ulver.
Samtidigt märks också att det finns en stark andrahandsmarknad eftersom den ökade med 36 miljarder euro under 2019.
– Européer är top notch på att leda trender tillsammans med amerikanerna. Här finns i dag en klimatmedvetenhet med trender kring återvinning som högstatus, vilket gör att varumärkena inte tappar i värde, säger Sofia Ulver.
”Komplexa strukturer styr”
Även om det redan nu i mindre kretsar går att se samma tendenser i Asien är det oklart när och om det slår igenom stort även på den kontinenten, säger Sofia Ulver.
– Vi talar om miljarder marknader och hur lång tid det tar för dem att inte bara konsumera nytt är svårt att säga. Men med butiksdöden det blir spännande att se. Det är många komplexa strukturer som styr det här, säger hon.