• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Ny utredning: MH17 sköts ned från rebellkontrollerat område

Uppdaterad
Publicerad

Flight MH17 sköts ned från rebellkontrollerat område i byn Pervomajsk i östra Ukraina. Missilen hade förts in i Ukraina från Ryssland. Det slår ett internationellt åklagarteam fast i en ny utredning. Samtidigt ber nederländska polisen allmänheten om hjälp för att hitta två personer av intresse för utredningen.

Malaysia Airlines flight 17 havererade i östra Ukraina den 17 juli 2014, på sin väg från Amsterdam till Kuala Lumpur. Alla de 298 personerna ombord dog.

Tidigare har den nederländska haverikommissionen slagit fast att planet skjutits ned av en rysktillverkad Buk-missil, utan att säga något om vem som avfyrade vapnet.

Flight MH17

Nu har ett internationellt åklagarteam, lett av Nederländerna med medlemmar från Australien, Belgien, Malaysia och Ukraina, samlat bevis för att slå fast vem som är skyldig. Tanken är att saken ska kunna prövas i domstol, skriver BBC.

En Buk-robot

Vid en presskonferens i Rotterdam på onsdagen uppgav utredarna att planet sköts ned från rebellkontrollerat område, på ett fält vid byn Pervomajsk i Luhansk, med hjälp av en BUK-robot av typen 9M38. Buk-systemet ska ha transporterats till Ukraina från Ryssland och sedan förts tillbaka efter att en missil hade avfyrats.

– Vi kan slå fast att MH17 sköts ned av en 9M38-missil avfyrad av en Buk, som hade förts in från Ryska federationens territorium, och att den återfördes till Ryska federationen efter att den hade avfyrats, säger Wilbert Paulissen, vid den nederländska federala polisen som deltar i utredningen, enligt AP.

Säkra bevis

Åklagarna säger sig ha säkra bevis. De har kartlagt vägen som BUK-systemet transporterades från Ryssland och genom Ukraina till den plats varifrån roboten avfyrats. Bevisen består av videofilmer, avlyssnade telefonsamtal och vittnesuppgifter. Åklagarna säger sig ha tillgång till 3.500 uppsnappade samtal. På presskonferensen spelade de upp en konversation mellan rebeller som diskuterade ankomsten av Buk-systemet, skriver The Independent.

Konvojen, med totalt fyra missiler, ska ha kört från ryska gränsen via Donetsk, Torez, Snizhe och vidare till avfyrningsplatsen vid Pervomajsk. Den eskorterades av proryska rebeller och ska ha anlänt bara timmar innan planet sköts ned. Vittnen ska ha fotograferat rök och hört när missilen avfyrades, skriver The Independent. Tekniker har varit plats vid avfyrningsplatsen och konstaterat att uppgifterna stämmer, skriver The Telegraph.

Hundratal personer granskas

Åklagarna vill inte namnge milisen som ska vara ansvarig för nedskjutningen, men uppger att de har identifierat hundra personer som är av intresse för utredningen och att man ännu inte har några formellt misstänkta. Det är inte fastslaget om personerna som avfyrade missilen gjorde det på order eller om de agerade på egen hand. En utredare säger att det finns en realistisk möjlighet att de ansvariga kommer att ställas inför rätta, skriver Reuters.

Nederländska polisen ber nu allmänheten om hjälp med uppgifter om två namngivna personer, som förekommer på flera av de inspelningar av avlyssnade samtal som åklagarna har tillgång till. Man betonar samtidigt att det inte finns några bevis för att samtalen är direkt kopplade till nedskjutningen, skriver polisen på sin hemsida.

Utredarna vill inte svara på frågan om Rysslands eventuella inblandning i nedskjutningen.

Åklagarna uppger att de inte vill offentliggöra allt bevismaterial eftersom utredningen fortsätter, åtminstone till 2018.

Avvisar uppgifterna

Separatister i Donetsk tillbakavisar uppgifterna.

– Vi har aldrig haft ett sådant här luftförsvarssystem, inte heller personer som kan manövrera dem. Därför skulle vi inte ha kunnat skjuta ned Boeingplanet, säger Eduard Basurin, befälhavare vid självproklamerade Folkrepubliken Donetsk, till den ryska nyhetsbyrån Interfax.

I måndags offentliggjorde Ryssland vad som hävdas vara radarbilder som visar att ingen missil avfyrad från rebellkontrollerat område skulle ha kunnat träffa planet. Åklagarna säger sig inte ha tillgång till de radarbilderna, men att man gärna vill granska dem.

Ryska utrikesdepartementet uppgav på onsdagen att utredningen är partisk och har politiska motiv.

– Att godtyckligt utnämna en skyldig part och att hitta på önskade resultat har blivit norm för våra västerländska kollegor, säger talespersonen Maria Zakharova enligt Reuters.

Den ryska tillverkaren av Buk-systemet, Almaz-Antey, uppger att roboten avfyrades från ett område som kontrollerades av den ukrainska militären. Man hävdar också att utredarnas slutsatser inte stöds av den tekniska bevisningen, skriver Reuters som citerar den statligt kontrollerade nyhetsbyrån Ria.

Säker på slutsatserna

Men Erik Berglund, expert på luftvärn på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), menar att utredarnas slutsatser är trovärdiga.

– Jag tycker att man kan vara väldigt säker på utredarnas slutsatser. Det är väldigt grundligt undersökt, dels tekniskt kring vilka delar man hittat i vrakresterna för att kunna avgöra vilken typ av robot det var, säger han till TT.

Kan man nu konstatera att det scenario de beskriver stämmer?

– Ja det kan man definitivt konstatera, säger han till TT.

Det luftvärnssystem av typen BUK, och den specifika robot som enligt utredarna använts, är mycket avancerade, säger Erik Berglund.

– Det här är ingen robot man lånar ut till någon rebell man hittar på gatan. Det kräver en yrkesman för att använda det. Det är någon mycket välutbildad person som har varit inblandad och skjutit, en aktiv officer eller före detta officer, säger han till TT.

Den som avfyrat roboten bör ha varit medveten om vilken typ av plan man beskjutit.

– Man har radar på fordonet som följer flygplanet. Och den operatör som följer det har ofta hörlurar där man hör den reflekterade radarsignalen och får ett tonläge som beror på hur bladen i motorerna rör sig. På så vis kan man ganska lätt höra skillnad på ett stridflygplan och ett civilt flygplan, säger Erik Berglund till TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flight MH17

Mer i ämnet