Trayvon Martin sköts i februari 2012 i Florida av den dåvarande frivillige grannskapsvakten George Zimmerman efter en våldsam konfrontation mellan de båda. Den 17-årige afroamerikanen var obeväpnad och i ett samtal till polisen innan skjutningen förklarar Zimmermann att han följt efter Martin då denne sett ”misstänkt ut” och verkade ”ha något skumt för sig”.
”Ikonisk amerikansk pistol”
I annonstexten kallar skytten George Zimmerman pistolen för ikonisk och skriver att en eventuell köpare får chansen att äga en bit amerikansk historia. Annonsen väcker starka reaktioner. Inte minst inom Black Lives Matter-rörelsen, BLM, som engagerar sig mot polisbrutalitet och rasprofilering mot afroamerikaner.
Vinsten ska motverka BLM
Enligt George Zimmerman har han fått flera bud tidigare, bland annat från muséer, men har avböjt dessa då han vill att vapnet ska användas. Annonsen läggs ut exakt 12 månader efter att han själv överlevt ett mordförsök från den mentalsjuke BLM-sympatisören Matthew Apperson. Han understryker särskilt att en del av vinsten specifikt ska gå till att motverka rörelsen.
– Jag böjer mig inte, jag är en fri amerikan som kan göra vad jag vill med det som är mitt, säger han till FOX 35.
Skapade stor debatt
Skjutningen av Taryvon Martin skapade enorm debatt om rasfördomar och självförsvarslagar i USA och resten av världen. När George Zimmerman med hänvisning dennes rätt till självförsvar, sedan friades i rätten menade många debattörer att det var ett bevis på att afroamerikaners liv sågs som mindre värda i det amerikanska rättssystemet.