Det strategiska läget som Nederländerna har i Europa, dess långa tradition av handel och en välfungerande infrastruktur gör landet till en perfekt hub för narkotikatransaktioner. Lägg därtill relativt låga straff för smugglare och tillverkare.
Till hamnen i Rotterdam kommer varje dag tiotusentals containrar. I några av dem smugglas droger, framför allt kokain. De senaste åren har beslagen i hamnen ökat markant och 2021 hittades nästan 73 ton kokain till ett gatuvärde i Sverige på 65 miljarder kronor. Men eftersom kokainet sällan är hundra procent rent när det når slutkunden är siffran antagligen betydligt högre.
Fler beslag eller mer droger?
Varför kokainbeslagen ökar vet inte myndigheterna. Men antingen beror det på att polisen och tullen blivit bättre på att hitta drogerna eller så beror det på att större kvantiteter kommer in i hamnen. Liselotte Bisschop vid Erasmus University i Rotterdam har forskat på hur drogerna kommer in och ut ur hamnen och hon ser korruption som ett stort problem.
– Det sker oftast med hjälp från insidan. Antingen så hjälper en anställd från ett privat eller ett offentligt företag till med smugglingen, säger hon.
Katt- och råttalek
Uppfinningsrikedomen bland smugglarna är stor och Bisschop berättar att drogerna göms i allt från fruktleveranser och i kylaggregat. De byggs till och med in i containrars väggar. Polisfackets ordförande Jan Struijs beskriver det som en katt- och råttalek.
– För någon månad sedan hittade vi massvis av jeans som impregnerats med kokain. Jeansen skickas till ett ”tvätteri” där kokainet separeras från jeansen. Sen säljer de både kokainet och jeansen, säger Jan Struijs.
Största exportören av syntetiska droger
Samtidigt som Nederländerna kämpar mot importen av droger så är landet även en stor exportör av syntetiska droger. En polisrapport från 2017 visar att syntetiska droger till ett gatuvärde på över 200 miljarder kronor tillverkades i Nederländerna. Det mesta exporterades.
Fakta: Kokainbeslag i Rotterdams hamn
2017: 5,3 ton
2018: 18,9 ton
2019: 33,7 ton
2020: 38 ton
2021: 72,7 ton