”En del av våra produkter kommer aldrig bli 'hälsosamma' oavsett hur mycket vi gör om dem”. Det medger Nestlé, ett av världens största matföretag, i ett internt dokument som har cirkulerat bland toppchefer inom bolaget, enligt Financial times.
Lågt hälsobetyg
Enligt uppgifterna i dokumentet ska endast 37 procent – exklusive djurmat och medicinska näringsprodukter – av Nestlés varor nå ett högre betyg än 3,5 av fem i Australiens betygsättningssystem för hälsa. Systemet används av internationella forskningsgrupper.
”Vi fortsätter att underprestera vad gäller externa definitioner av hälsa i ett landskap där regleringar och konsumenternas krav skjuter i höjden”, står det i dokumentet.
Jobbar på ny strategi
I dag meddelade bolaget att det jobbas på en ny närings- och hälsostrategi. I ett uttalande gavs också beskedet att Nestlé arbetar fram ett stort projekt där alla produkter ses över för att möta människors näringsbehov. Enligt uttalandet har Nestlé de senaste sju åren minskat mängden socker och natrium med omkring 15 procent, och kommer att fortsätta att göra sina produkter mer hälsosamma.
Bland Nestlés produkter finns till exempel Kitkat, Smarties och Nescafé.