Den natursköna kuststräckan Hurtigruten mellan Bergen och Kirkenes löper utmed Norges kust. Sedan 2021 samsas de två rederierna Hurtigruten och Havila om trafiken mellan de två destinationerna.
”Giftiga gaser släpps ut”
Men efter ett drygt år i linjetrafik gör rederiet Havilia nu ändringar i sina regler. Hädanefter kommer de inte tillåta elbilar, hybridbilar eller vätgasbilar ombord. Beslutet är taget efter en extern riskanalys som genomförts på uppdrag av företaget. Bränder i elbilar bedöms svårare att släcka än bränder i bilar som drivs av bensin och diesel.
– En elbilsbrand blir väldigt het, det kan finnas risk för explosion och giftiga gaser kommer att släppas ut. Det kan innebära att man måste evakuera fartyget omedelbart och i värsta fall kan man få ett totalt haveri av fartyget, säger Lasse A. Vangstein som är kommunikationsansvarig på Havila Kystruten till NRK.
Hurtigruten fortsätter
Konkurrenten Hurtigruten gör en annan bedömning och kommer att fortsatt tillåta alla typer av bilar.
– Vi har transporterat bilar mellan alla hamnar i 40 år, och det går hur bra som helst. Vi har inga planer på att sluta med det, uppger presstalespersonen Martin Henriksen.
Frågan om elbilsbränder ombord på fartyg ökar i aktualitet i takt med att alltfler bilägare går över till elbilar. När finska YLE rapporterade om saken nyligen uppgav rederierna Viking line och Ålandstrafiken att det är tillåtet att köra ombord på deras fartyg så länge det inte finns någon risk att batteriet skadats.