Tesla-grundaren motiverade köpet värt 44 miljarder dollar, vilket motsvarar omkring 482 889 000 000 kronor i aktuellt penningvärde, som gick i lås sent på torsdagen, i ett Twitterinlägg där han bland annat skrev:
”Anledningen till att jag köpte Twitter är för att det är viktigt för mänsklighetens framtid att ha en gemensam digital mötesplats, där ett brett spektrum av övertygelser kan debatteras på ett hälsosamt sätt, utan att ta till våld. Det finns för närvarande en stor risk att sociala medier kommer att splittras till åsiktsbubblor på högerkanten och vänsterkanten som genererar mer hat och splittring i vårt samhälle.”
Några timmar senare twittrade Musk på nytt: ”Fågeln har befriats”, vilket är en referens till Twitters symbol.
Högsta ledningen fick gå
Hans första drag blev att sparka det sociala medieföretagets högsta ledning, som han anklagade för att ha vilselett honom angående antalet fejk-konton på plattformen. Vd:n Parag Agrawal, finanschefen Ned Segal och juridiska- och policychefen Vijaya Gadde tvingas därmed lämna Twitter, enligt källor till Reuters.
Agrawal och Segal uppges ha eskorterats ut ur Twitters huvudkontor i San Francisco när köpet gick igenom på torsdagen, tillade källorna.
– Han hade ju kunnat mjukstarta, men det verkar inte vara någonting för honom. Han kör hårt från början, men frågan är i vilken riktning, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén som är på plats i USA.
Försökte dra sig ur
Elon Musk försökte tidigare i år dra sig ur Twitteraffären, som har kommit att bli årets mest omtalade. Det medförde att Twitter i sin tur stämde den 51-årige affärsmannen. Domstolen gav till slut de båda parterna till och med denna vecka på sig att komma överens, uppger TT.
Det är ännu oklart vad köpet innebär för Twitters omkring 7500 anställda. Enligt tidigare uppgifter i bland annat Washington post ska Musk ha meddelat potentiella investerare att hans plan är att minska personalstyrkan med tre fjärdedelar.
Elon Musk har även uttryckt att ytterligare mål med plattformen är att ”besegra” spambottar på Twitter och att göra algoritmen, som avgör hur material presenteras, tillgänglig för allmänheten, rapporterar Reuters.