I onsdags, klockan 22.00, gick den svenske Norwegian-piloten Jan Evaldsson ut i sympatistrejk med sina norska kollegor. Sedan dess har han bara väntat på att konflikten ska få ett slut. Och det har varit sex långa dagar.
– Förutom nervositet och att man inte mår bra, att man vet inte var saker kommer att ta vägen, så innebär det att livet förrycks för tillfället. Man går inte till jobbet som man normalt ska, telefonen går varm. Inget är som vanligt, berättar han för SVT.
”Sista utvägen”
I dag, klockan 18.30, kom beskedet: Strejken är över. Norska pilotfacket Parat har fått gehör på sitt primära krav: ”En tillräcklig rättslig bindning” till moderbolaget Norwegian Air Shuttle. Men man har fått ge efter på andra delar, som bland annat flexiblare arbetstid.
Jan Evaldsson vill inte kommentera avtalet mellan fackförbundet och Norwegian närmare innan han fått information från pilotfacket, men säger att han är ”jublande glad” att strejken har nått sitt slut.
– Det här var den sista utvägen för att försöka få något på plats. Jag är jätteglad att det är över.
”Handlar inte om arbetade timmar”
Jan Evaldsson berättar att han, förutom glädjen över dagens besked, känner sig besviken över bilden som målats upp av Norwegians piloter – som bortskämda och överbetalda. Att fokus har lagts på antal arbetade timmar, och hur hög inkomst piloterna har.
– Det har påverkat mig, bilden som målats upp av oss. Jag kan bara gå till mig själv, jag tror inte att någon av mina vänner skulle hålla med om den bilden. Det är så långt ifrån sanningen.
– Nu är jag ju part i målet, men den här konflikten har inte handlat om arbetade timmar, eller kronor och ören. Som vi ser på det har vi gått i konflikt för en möjlighet att få, det som är en mänsklig rättighet, ett kollektivavtal på ett vettigt sätt med vår arbetsgivare.
Passagerare drabbade
Väldigt många passagerare har ju drabbats av den här strejken, vad säger du om det?
– Som vi ser på konflikten, det vi slagits för, så handlar det om att passagerarna ska komma fram i det långa perspektivet. Att passagerare nu drabbats är fruktansvärt, men jag ser inte hur man utifrån vår arbetssituation inte ska drabba passagerarna, säger Jan Evaldsson och fortsätter:
– Någon sa någon gång att det som skiljer dig som passagerare från att komma fram lycklig till din destination, eller inte, är de två som sitter där fram. Vi vill ju också komma hem till familjen när dagen är slut, och det kan vi bara göra på ett bra sätt om alla mår bra.