Inom loppet av mindre än 24 timmar, mellan den 17 och 18 november, slutade två viktiga kommunikationskablar på Östersjöns botten att fungera.
Kort därefter framkom det att fartyget Yi Peng 3 hade passerat kablarna samtidigt som de gick sönder. SVT kunde avslöja att det skuggades av den danska marinen under sin färd ut ur Östersjön.
När Yi Peng 3 nådde Kattegatt mellan Sverige och Danmark stannade det. Där har det nu legat stilla i en månad, omringat av bevakningsfartyg från flera länder.
Representanter för de kinesiska myndigheterna genomför under torsdagen utredningar ombord på fartyget och har bjudit in de svenska myndigheterna att delta i en observatörsroll.
– Vi har gått ombord i dag efter att ha blivit inbjudna som observatörer i en undersökning som kinesiska myndigheter har tagit initiativ till, säger Per Engström, sektionschef på polisens nationella operativ avdelning.
– Vår uppgift här är att vara observatörer, vi får inte göra några aktiva åtgärder ombord. Vi är där och observerar vad de kinesiska myndigheterna gör.
Statens haverikommission medverkar med tre sjöutredare, och uppger att inbjudan har kommit under veckan.
– Vi hoppas om möjligt få höra besättningen beskriva händelsen och också delta vid tekniska undersökningar, säger John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission.
Skapade storpolitiskt spel
Den svenska regeringen har fört diplomatiska samtal med Kina där budskapet varit att fartyget ska få undersökas av svenska myndigheter.
– Vi vill få klarhet i vad som har hänt och förväntar oss att Kina kommer att medverka till detta, sade statsminister Ulf Kristersson under en pressträff.
Polisen utreder kabelbrotten som misstänkt sabotage och har bland annat tagit hjälp av Försvarsmakten för att undersöka Östersjöns botten i jakt på bevis.
Både bilder, filmer och teknisk bevisning har, enligt SVT:s uppgifter, samlats in. En av teorierna som har lyfts fram är att fartyget kan ha slitit av kablarna med sitt ankare.
Ville inte svara på SVT:s frågor
Kina har tidigare sagt att de har en god dialog med alla inblandade parter. Fartyget har inte velat svara på SVT:s frågor.
– Sveriges Television. Ingenting vill jag svara på era frågor. Ingenting. Ingenting, sade fartygets befälhavare när SVT kontaktade dem via radio.