Ägarna till Ever Given, som strandade i Suezkanalen i Egypten i mars och hindrade trafiken genom farleden, bestrider de egyptiska myndigheternas skadeståndskrav på över 900 miljoner dollar.
I stället anser fartygets japanska ägare Shoei Kisen Kaisha att det är den egyptiska kanalmyndigheten som bär skulden för det sex dagar långa stoppet.
I en domstolsförhandling på lördagen hävdade rederiet att kanalmyndigheten begick flera misstag när Ever Given tilläts köra in i Suezkanalen trots det dåliga vädret.
På ljudinspelningar från fartyget hörs hur företrädare för kanalmyndigheten är oense om huruvida fartyget bör åka in i kanalen eller inte. Dessutom borde två bogserbåtar anpassade till Ever Givens storlek ha följt med genom kanalen, vilket inte skedde, argumenterade Shoei Kisen Kaisha advokater.
Därtill hävdar de att myndigheterna inte har hittat några fel på containerfartyget som kan förklara grundstötningen.
Fartyget beslagtaget
Kanalmyndigheten har ännu inte offentligt besvarat anklagelserna, men företrädare har tidigare förnekat att myndigheten har begått några fel.
Ever Given har beslagtagits av egyptiska myndigheter i väntan på att ägarna betalar kompensationen på 900 miljoner dollar, något som ägarna också bestrider.
I stället vill Shoei Kisen Kaisha ha 100 000 dollar i kompensation för att Ever Given hålls kvar i Egypten.
Det krävdes ett omfattande grävarbete och flera bogserbåtar för att få loss det 400 meter långa fraktfartyget. Grundstötningen resulterade i att 422 fartyg låg på kö i kanalens båda ändar i omkring en vecka.