Förbudet gäller reklam för mat och dryck som innehåller höga halter av fett, salt och socker. Under måndagen påbörjades arbetet med att plocka bort affischerna från tunnelbanan, bussar och busshållplatser, skriver BBC.
En del reklam kan bli kvar ett tag, då vissa företag har betalar för utrymmet under längre perioder. Men alla framtida reklambokningar kommer att ses över enligt den nya policyn.
Flera av annonsörerna har meddelat att de kommer att fortsätta göra reklam för sina andra produkter, som inte anses för onyttiga.
Branschorganisationen the Advertising Association tror inte att förbudet kommer ha någon större inverkan på de ”sociala problem som driver på övervikt”, och att de kan komma att göra det dyrare för resenärer. Men borgmästare Sadiq Khan är övertygad om det kommer ha en positiv inverkan på Londons invånare, även om han menar att det inte kommer lösa hela problemet.
När förbudet föreslogs i maj 2018 backades förslaget av 82 procent av 1 500 tillfrågade, enligt representanter för staden.