Tidigare har SVT kartlagt kvinnliga kinesiska influencers som på Tiktok blandar lättsamma språklektioner och kultur med mer tydligt politiskt innehåll riktat mot användare i väst.
Samma ungefärliga upplägg syns i ett stort antal ryska videor på Tiktok, som i många fall har tiotusentals eller hundratusentals visningar.
”Ett desinformationskrig”
Unga kvinnor visar runt följarna i ryska köpcentrum och i välsorterade matbutiker. Ibland handlar det om att visa hur en ”vanlig” rysk butik ser ut, eller att lära ut ryska ord för livsmedelsprodukter som återfinns på hyllorna.
Ibland är ambitionen mer tydligt uttryckt: Att demonstrera att västs sanktioner mot Ryssland på grund av Ukrainakriget ”inte har haft någon effekt”, ackompanjerat av hashtags som #russiansanctions.
– Det är ett informations- och desinformationskrig, därför är den psykologiska faktorn väldigt viktig, säger SVT:s tidigare Rysslandskorrespondent Bert Sundström efter att han har fått titta på videoklippen.
Vad kan man säga om de ryska kvinnorna som syns på Tiktok – och ligger det någon sanning bakom det som de säger?
I videon ovan kan du se några av videorna, och höra Bert Sundströms förklaring.