Krimhalvöns kust har varit ett semesterparadis för ryssar ända sedan Sovjet-tiden. 2013, året innan Rysslands annektering, besökte sex miljoner turister Krimhalvön. Omkring fyra miljoner var ukrainare, de flesta övriga ryssar.
Efter annekteringen steg antalet sommargäster. År 2021, när pandemirestriktioner stängde vissa andra gränser, blev ett rekordår med 9,4 miljoner ryska turister enligt tidningen The Moscow Times.
Kriget har dock minskat antalet turister. Ukrainska drönare har attackerat Krim och hotell har erbjudit kraftiga rabatter för att locka tillbaka besökare.
Men intresset för att spendera sommaren på Krim är fortfarande långt ifrån dött. Enligt tankesmedjan ISW leder mängden av turister och de bilköer som de nu orsakar till att ryskt militärt underhåll till motoffensiven i södra Ukraina har svårt att ta sig fram över Kertjbron.
Rutt nära fronten
Enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Tass ska färjor sättas in i en nära framtid för att lösa trafikproblemen. Tills vidare uppmuntras civila att överväga en alternativ färdväg för att lösa trafikproblemen. ”Minimal dokumentkontroll” utlovas.
Förutom att rutten är längre går den nämligen genom ockuperad mark i Ukraina, förbi Melitopol och genom Donetsk, områden inte långt från fronten.
Tidingen Business Insider citerar råden från ryska myndigheter. ”Kör inte på natten, fyll bilen med bränsle, ta ut kontanter och ha mycket dricksvatten” är några av råden.
Tidingen Novaja Gazeta har pratat med en taxichaufför som länge kört mellan Krim och Melitopol. Han beskriver rutten som ett lotteri.
– Vi kan inte garantera säkerheten, varken jag eller andra transportörer.
”Vi är inte rädda” – hör ryska semesterfirare om tankarna efter broattacken i klippet.