Problem i en prilla – så beskrev den demokratiska amerikanska senatorn Chuck Schumer vitt snus när han uppmanade de amerikanska myndigheterna FDA och FTC att undersöka hur nikotinprodukten marknadsförs mot unga.
De svenska tobaksfria nikotinpåsarna, eller vitt snus, har exploderat i popularitet i USA – men skilda åsikter om produkten har skapat debatt.
– På det stora hela är det här en pyttefråga. Men det är väldigt bra för ett politiskt parti att hitta en symbolfråga, säger Andreas Utterström, USA-kännare som gjorde en snus-podd på uppdrag av Swedish Match 2017.
Republikansk symbolfråga
Användandet av vitt snus har ökat rejält under den senaste tiden. Ett av de svenska företag som säljer mest, redovisade nyligen att de under 2023 fraktat nästan 285 miljoner dosor med nikotinpåsar i USA – en ökning på 62 procent jämfört med året innan.
Speciellt på TikTok har produkterna tagit fart, med flera tusen klipp där personer använder och marknadsför vitt snus.
Hur har vitt snus gått från att vara nästan helt okänt i USA till en republikansk symbolfråga? Se videon.