Den 30 augusti gjorde Abba sin officiella Tiktokpremiär, och för att beskriva deras framgång på plattformen sedan dess måste ord som ”miljoner” och ”miljarder” användas.
Nya låtar och nya studioalbumet Voyage, som släpptes under fredagen, har knappast minskat hypen.
Tiktok själva menar att en rad Abba-trender exploderat även innan gruppen själva dök upp. #DancingQueenChallenge, där användare utmanade varandra att prova på gruppens legendariska stämsång, har resulterat i över 160 miljoner videovisningar. Tiktok är till stor del en sång- och dansapp, vilket passat Abba.
Vanligtvis beskrivs Tiktok som en app för barn och unga, och att dammiga vuxna gör bäst i att hålla sig långt långt borta. Men, 70-plussarna i Abba har uppenbarligen varit varmt välkomna.
Vad är det som gör att Abbas musik håller, och lyckas förnya sin popularitet bland de som fötts flera årtionden efter att bandet lade ner?
Carl Magnus Palm har skrivit böcker om Abba, och menar att musiken och Mamma Mia-musikalens generationsöverskridande popularitet har krattat manegen för dagens Tiktok-framgångar. Han tror att barn får något hos Abba som de inte får hos artisterna som de ”borde” gilla.
– Abba är speciella för att de är så väldigt melodibaserade. Jag tror att svaret delvis ligger i det extremt melodiösa.
Se honom förklara Abbas hemlighet, jämföra med 1970-talets andra musikgiganter – och se hur Abba-fansen ser ut på Tiktok – i videon ovan!