Rysk stats-tv hänvisar uppgifterna till en artikel på den nigerianska nyhetssajten Punch. Artikeln bygger i sin tur på uppgifter i två videoklipp från en påstådd egyptisk journalist som kallar sig själv Mohammed Al-Alawi.
SVT:s medarbetare i Kairo har kontaktat andra undersökande egyptiska journalister, men mannen bakom klippen är okänd. Al-Alawi, om han existerar, har gått upp i rök.
Betald artikel kontrollerades aldrig
Kontraktet visas inte upp i klippen, men har publicerats av tidningen Punch. SVT har pratat med tidningens chefredaktör och ställt frågor om källorna till artikeln. Kort efter samtalet togs artikeln bort från sajten.
Punch beskriver sig själv som Nigerias mest lästa dagstidning – men artikeln skrevs inte av någon journalist på tidningen. Istället handlar det om en artikel som tidningen fått betalt för att publicera, erfar SVT.
På sajten hade artikeln publicerats som “branded content”. SVT:s källa på tidningen uppger att den betalda artikeln skrivits av en man som ska vara chef för ett företag i Ghana. SVT har undersökt Ghanas företagsregister, utan att hitta något företag med det aktuella namnet.
Samma artikel – på arabiska
Två dagar före publiceringen i Punch dök samma material upp på den marockanska nyhetssajten al3omk.com. Artikeln är på arabiska men är nästan identisk med den engelskspråkiga versionen.
Efter att SVT försökt nå nyhetssajten har artikeln raderats.
SVT kan inte slå fast vem som ligger bakom kampanjen. Men desinformationsexperten Björn Palmertz vid Centrum för cybersäkerhet, RISE, tycker att det hela påminner om hur auktoritära regimer som Ryssland tidigare arbetat.
– Det här är ett ganska välkänt tillvägagångssätt för den som vill så tveksamheter, säger han.
Starta klippet för att höra Björn Palmertz berätta mer om en metod som hotaktörer ofta använder i påverkansoperationer.