SVT:s Camilla Kvartoft på en tågperrong.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Men vilka svårigheter står egentligen järnvägen inför? Se hur det gick när SVT:s Camilla Kvartoft tog nattåget från Stockholm till Berlin. Foto: SVT

SD:s kritik mot EU:s tågsatsning: ”Stirrar oss blinda på tåget”

Publicerad

Att ta tåget ner till Europa kan vara både dyrt och krångligt, vilket EU vill förändra med sin gemensamma tågpolitik – något som väcker skarp kritik från SD.

Idag är nationella signalsystem stoppklossar i tågtrafiken. Under en resa mellan Stockholm och Berlin behöver man byta lok vid passering av varje landgräns. I praktiken innebär det en längre tågresa med större risk för förseningar, då rätt lok och personal behöver finnas på plats vid bytet – som i sin tur sker manuellt av lokföraren.

För att underlätta tågtrafiken har EU beslutat att införa ett gemensamt signalsystem som en del av EU:s infrastrukturpolitik TEN-T, med en budget på över 30 miljarder euro. Det väcker kritik från EU-parlamentarikern Charlie Weimers (SD).

– Vi tycker inte det är i svenskt intresse att EU-medel används för att bygga ut andra länders järnvägsnät. Inte minst i det gamla kommunistblocket som har väldigt eftersatta järnvägar, säger han i en intervju med SVT-programmet Klimathoppet och tillägger:

– Det vi måste göra i Sverige är ju naturligtvis att underhålla våra järnvägar så att man kan lita på att tåget går i tid, vilket inte är fallet idag.

”Ska tala samma språk”

Men EU-parlamentarikern Karin Karlsbro (L), som röstade för beslutet, håller inte med.

– Det handlar om att Europas tåg ska tala samma språk, säger hon och fortsätter:

– De satsningar vi talar om här handlar bland annat om att korta sträckan mellan Köpenhamn och Hamburg med två timmar och det spelar ju jättestor roll för oss som åker från Sverige till södra Europa.

Fler förbättringar

För att underlätta tågåkandet ytterligare vill EU fördubbla tågtrafiken på höghastighetsjärnvägen till 2030 och se över möjligheterna till ett gemensamt språkkrav för lokförarna. Men för Charlie Weimers (SD) är det inte nödvändigt att få fler att åka tåg.

– Elektrifieringen sker inom andra färdsätt så vi behöver inte stirra oss blinda på tåget som den enda lösningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.