För fem år sedan upptäcktes 1300 tavlor ur den värdefulla konstsamlingen hemma hos den 81-årige konstsamlaren Cornelius Gurlitt i hans lägenhet i München. Senare hittades ytterligare 300 verk i hans hus i Salzburg.
Dåligt skick
Det var sensationella fynd. Det handlade om verk av kända konstnärer som Picasso, Matisse, Pisarro och Munch. Några av de mest värdefulla verken hittades bakom skåp, vissa i dåligt skick. Claude Monets berömda ”Waterloo Bridge” var angripet av mögel.
Hitlers uppdrag
Cornelius hade ärvt samlingen av sin far, Hildebrand Gurlitt, som stulit och köpt konst under kriget på Hitlers uppdrag. Hitler ville grunda ett eget konstmuseum i österrikiska Linz, ”Führermuseum”.
Upptäcktes inte
Hildebrand var mycket intresserad av den moderna konsten och erbjöd sig att samla in beslagtagen, så kallad dekadent eller degenererad konst, som förbjudits av nazisterna. Efter kriget upptäcktes aldrig hans gärning i Hitlers tjänst och han kunde gömma undan samlingen. Sonen Cornelius hade lyckan att ärva verken.
Skatterazzia
Cornelius Gurlitt behövde inte arbeta utan kunde leva ett gott liv genom att sälja en tavla då och då. Under en sådan försäljningsresa med tåg till Schweiz upptäcktes att han hade stora summor kontanter på sig. Vid en skatterazzia i Cornelius hem upptäcktes den undangömda konstsamlingen.
Cornelius Gurlitt testamenterade alla verken till konstmuseet i Bern i Schweiz där samlingen blivit en utställning, kombinerad med en utställning i Bonn i Tyskland.
Världsberömd konst
På utställningarna finns verk som Monets ”Waterloo Bridge”, även Ernst Ludwig Kirchners ”Liebesszene” och litografier av Emil Nolde som ”Tänzerin”. Även skulpturer av Degas och Rodin finns att beskåda.
– Vi ställer bara ut verk som vi med hundra procent säkerhet vet att de inte blev stulna av privata ägare utan konfiskerades av nazisterna på tyska museer och institutioner, säger Nina Zimmer, chef för Berns Konstmuseum.
Spåra ägare
I Tyskland och i Schweiz har man anslagit pengar för forskning och digitalisering för att spåra verkens rättmätiga ägare. Specialister utreder ägandeförhållanden för 300 verk ur Gurlitt-samlingen. Hittills har man konstaterat att sex av verken tillhört privatpersoner. Tavlor av Henri Matisse, Max Liebermann och Camille Pisarro har lämnats tillbaka till de ursprungliga ägarnas familjer.
Hedra konstnärerna
– Utställningarna hedrar offren för nazisternas konststölder och även de konstnärer som blev förföljda och fördömda för sin konst, säger Nina Zimmer, chef för Berns Konstmuseum.
I Schweiz har stulen nazikonst haft en marknad och museet i Bern tar därför uppgiften att visa samlingen med ett särskilt stort allvar.