Nu går startskottet för taxitjänsten Uber och Volvos prestigeprojekt. En flotta med självkörande bilar ska skjutsa kunder i mångmiljonstaden. Incidenten vid rödljuset skedde bara timmar efter att tjänsten tagits i drift. Lyckligtvis skedde ingen olycka när bilen, en Volvo XC 90, passerade rödljuset.
Mänskliga faktorn
Enligt Uber är tekniken ännu inte tillräckligt utvecklad och därför sitter en person på förarplatsen, som ska kunna gripa in om tekniken fallerar. Rödljuskörningen ska ha berott på ett förarmisstag och inga passagerare ska ha funnits i bilen. Föraren ska ha tagits ur tjänst.
Samarbetet mellan taxitjänsten och biltillverkaren har rönt stor uppmärksamhet, men försöket med de förarlösa taxibilarna har stött på problem. Uber saknar nödvändiga tillstånd för att bedriva taxiverksamhet med förarlösa bilar och myndigheter i Kalifornien kräver att projektet stoppas. Eftersom en tekniker sitter på förarplatsen anser Uber att de inte behöver de tillstånd som myndigheterna efterlyser, skriver techsajten Breakit.
Uber har de senaste månaderna testat de självkörande bilarna i San Francisco och Pittsburgh och de testerna har skett utan olyckor.
Krävs lagändring
Självkörande bilar testas av de flesta stora biltillverkare och inom fem till tio år väntas de bli verklighet. Även om tekniken utvecklats snabbt de senaste åren krävs det i många länder, däribland Sverige, en lagändring eftersom lagen föreskriver att en person och inte en dator kör bilen.
Redan i dag har tekniken kommit långt och i moderna bilar finns en rad system som hjälper föraren, såsom parkeringsassistans, bromsassistans och farthållare som automatiskt håller avstånd till framförvarande bil.
De senaste versionerna av Teslas Model S finns med autopilot, som tillåter att föraren släpper ratten. Två dödsolyckor har skett när autopiloten har varit inkopplad och systemet har ifrågasatts.
Tre kategorier självkörande bilar
Autopilot
Självkörande bilar delas in i tre kategorier beroende på hur självständigt de kan agera i trafiken. Redan idag finns lyxiga bilar som kan hjälpa föraren att styra inom körfältet, anpassa farten och hålla lucka till framförvarande bil. Det här brukar kallas för att bilen har autopilot. Föraren måste hela tiden hålla uppsikt över körningen och vara beredd att genast ingripa om så skulle behövas. Föraren har det fulla ansvaret.
Stora säkra vägar
Nästa nivå är bilar som faktiskt kan köra själva på vissa stora säkra vägar som är noggrant kartlagda, ner på decimeternivå. På dessa vägar ska föraren kunna koppla av helt från körningen och i stället ägna sig åt exempelvis mejlande eller läsning. Men bilarna fungerar alltså bara självkörande på vissa stora säkra vägar. I kvartersbebyggelse och i korsningar måste de köras som vanligt. Det här är nivån för Volvos projekt Drive Me och den kommer alltså att provas i Göteborgstrakten nästa år. Förarens juridiska ansvar är föremål för utredning.
Robotar
Den högsta nivån påminner mer om science fiction. Här handlar det om helt förarlösa bilar, alltså robotar, som kan förflytta sig på alla bilvägar. Här behöver lagen ändras så att de som åker i bilen saknar ansvar för en eventuell olycka. Google har förarlösa bilar som trafikerar vägarna runt huvudkontoret i Mountain View, Kalifornien. Bilarna kör autonomt bland andra trafikanter, men det finns en eller två personer i bilen som övervakar körningen och kan ta över om det skulle behövas. Google-bilarna får bara trafikera i förhand godkända vägar runt huvudkontoret.
Enligt obekräftade uppgifter har Google-bilarna hittills tillryggalagt cirka160.000 mil. Maxfarten är 40 km/timmen, så de lär bromsa upp trafiken en del. Här om dagen var en Google-bil inblandad i den första krocken där google-bilen ansågs vållande. Bilen svängde in i en buss, men farten var låg och ingen kom till skada.