Ett månadskort för regionaltrafik runt storstäderna kan kosta ett par tusen kronor i månaden. Mellan juni och augusti har ett nationellt respass sålts för den symboliska summan 9 euro, alltså runt hundralappen.
Biljetten gäller på all lokaltrafik, alla regionala tåg och bussar i hela Tyskland. Långdistanstågen ingår inte.
I juni såldes över 21 miljoner biljetter, men paraplyorganisationen för alla trafikbolag, VDV, tror att 30 miljoner tyskar haft tillgång till passet. Barn upp till 14 år, studenter och pendlare med säsongskort, har också kunnat resa vart de vill.
Att Tyskland gör försöket har sina skäl. Förutom att nå klimatmålen behöver Tyskland minska biltrafiken för att spara på olja och gas som i hög grad importerats från Ryssland. Ytterligare skäl är inflationen och höga bränslekostnader.
40 procent fler tågresenärer
Notan för staten är 2,5 miljarder euro, men effekterna syns tydligt.
Enligt data från navigationsföretaget Tom Tom minskade biltrafiken i 24 av 26 städer i juni jämfört med i maj. Jämfört med juni 2019 var trafiken glesare i juni 2022.
Ett av försökens mål var att få tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken. Resandet med tåg ökade med 40 procent i juni.
Ytterligare en vinst är att många som tidigare inte haft möjlighet att resa har gett sig ut i Tyskland.
Kaos på vissa sträckor
Baksidan med projektet har varit för många resande. Det har inneburit en hög belastning på de allmänna transportmedlen. Resenärer som SVT talar med vittnar också om kaos på vissa sträckor och fullbokade tåg.
– Vi har inte kapacitet för så många fler passagerare, säger Eike Arnold.
Projektet tar slut sista augusti och regeringen har sagt nej till att fortsätta. Diskussioner pågår och VDV kommer att föreslå att en nationell månadsbiljett ska kosta 69 euro. Det skulle innebära ett statligt bidrag till transportföretagen på två miljarder euro per år.
– Vi tror att många som kör bil till jobbet ändå tycker att 69 euro är ett så pass bra pris att man hellre tar tåget än bilen, säger Eike Arnold.