En ledsen clown vid den årliga Clown-kongressen i Guatemala. Foto: TT

Clowner stoppas – men inte i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Två av USA:s största varumärken försöker dämpa den rådande clownhysterin som utbrutit efter att läskiga clowner setts i landet. På svenska McDonalds bevakar man utvecklingen och för dialog med sina clowner, men man har ännu inte ställt in några av Ronald McDonalds framträdanden.

Att arbeta som clown är inte var det en gång var. Efter att skräckinjagande figurer hotat och skrämt personer i flera länder tar nu många företag till åtgärder och stoppar helt eller drar in på sina clownaktiviteter.

Matkedjan McDonalds har reagerat på clownskräcken och företaget har de senaste två veckorna dragit ner på clownen Ronald McDonalds framträdanden med hänvisning till ”det rådande klimatet”, enligt ett uttalande.

Clownskräcken

Läs också: Clownskräcken sprider sig – vad är det som händer?

”Har en dialog”

I Sverige däremot fortsätter clownerna att jobba på som vanligt. Enligt Alexandra Svenonius, McDonalds presschef i Sverige, har inga barnkalas ställts in och man har inte heller tagit emot några samtal från oroade föräldrar kring Ronald McDonald. Företaget håller sig uppdaterat om vad som händer i Sverige och bedömer varje framträdande efter vilken ort det ska äga rum på – hur stämningen är.

– Vi har en dialog med clownerna där vi känner av hur det ser ut i omvärlden och det som händer i Sverige. Sen får vi anpassa oss efter det, säger Alexandra Svenovius.

Hur känner clownerna själva för att arbeta med tanke på det som händer?

– Jag har pratat med de som jobbar. Det man kan säga är att vår clown står för något bra, någonting fint, de är till för barnen för att ge dem en härlig upplevelse.

Men det är ingen som har tyckt att det varit jobbigt att arbeta?

– Nej jag har inte hört någonting. Jag tror som sagt att våra clowner står för något bra, men det är såklart jättetråkigt att det finns personer som förstör det fina.

Affärskedja tar bort produkter

Affärskedjan Target beslutade enligt Reuters i slutet av förra veckan att man ska rensa sitt förråd på clownmasker och utklädningskläder med clowntema. Företaget säger själva att man bara tagit emot enstaka klagomål om de artiklar som spelar på läskiga clowner, beslutet att ta bort dem har istället fattats efter en intern diskussion om situationen i landet.

Enligt talespersonen Joshua Thomas gäller det en produkt i butik och omkring tio artiklar som säljs online, läskiga clowner är ”en väldigt liten” del av företagets halloween-utbud.

Leksaksjätten Top Toy, som driver kedjorna BR och Toys R Us, kommer däremot inte att sluta sälja clown-produkter.

”Vi vill inte att en liten grupp med onda avsikter ska lägga beslag på clown-karaktären. Clownen har skänkt glädje åt många barn och fått dem att skratta också i svåra perioder av sina liv, och det ska inte en liten grupp få lov att ödelägga” motiverar företaget sitt beslut.

Svenska Buttericks, med butiker runt om i landet, ska även de fortsätta sälja clown-saker.

Läs också: Ygeman manar till besinning kring clown-skräcken

Vågen av skräckinjagande clowner tog sin början i slutet av augusti då personer iklädda clownkostymer och clownmasker börja dyka upp i området kring Greenville, South Carolina i USA.  Sedan dess har fenomenet spridit sig till flera delstater – och under de senaste veckorna även till Sverige. Det första fallet uppmärksammades i Timrå, men skräckclownerna har därefter dykt upp på flera håll i landet.

Även i Sverige har ”epidemin” fått konsekvenser. I Jönköping har flera butiker plockat bort sina clownmasker inför halloween och i Nyköping utgår den årliga Clownens dag och ersätts istället med trolleri.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Clownskräcken

Mer i ämnet