Nedskjutningen av en amerikansk drönare på torsdagen ledde till hetsiga diskussioner i Vita huset. Trump ska initialt ha godkänt anfall mot ett antal anläggningar i Iran, som radaranläggningar och robotbatterier, som vedergällning, rapporterar The New York Times med hänvisning till flera högt uppsatta källor.
Insatsen hade redan inletts, med flygplan i luften och fartyg i position, när den drogs tillbaka, uppger en källa för tidningen. Det är oklart varför ordern drogs tillbaka. Varken Vita huset eller försvarshögkvarteret Pentagon vill kommentera uppgifterna.
”Slugt och beräknande”
Donald Trump twittrade att ”Iran gjort ett väldigt stort misstag”, men intog sedan en mer försonande inställning när han sade till reportrar att han trodde att nedskjutningen berodde på att någon gjort ett misstag.
– Jag har svårt att tro att det var medvetet, sade presidenten.
Iran å sin sida har tagit på sig ansvaret. USA hävdar att drönaren befann sig över internationellt luftrum, medan Iran bestämt hävdar att den tagit sig in i deras territorium. Båda länderna har visat upp material som de hävdar stärker deras teser.
Spänningarna har ökat mellan USA och Iran de senaste månaderna. Chris Dougherty vid tankesmedjan New American Security säger till Los Angeles Times att Iran har varit slugt och beräknande när landet har riktat in sig på obemannade flygplan och utlandsflaggade oljetankrar.
– De har undvikit att döda amerikansk personal men samtidigt visat att Iran är villigt och har möjligheten att slå mot kritiska mål, säger han.
Luftfartsmyndighet varnar
Samtidigt meddelar USA:s luftfartsmyndighet FAA att amerikanska flygbolag inte får flyga över havet i iranskt luftrum i Hormuzsundet och Omanbukten.
Redan före beslutet hade United Airlines dragit in sin linje mellan New York-flygplatsen Newark och Bombay i Indien.
Orsaken är de ökade spänningarna mellan USA och Iran. Enligt FAA befann sig närmaste trafikflygplan bara omkring 45 sjömil från drönaren, motsvarande drygt 80 kilometer, när den sköts ned.
”Det var ett antal civila flygplan i området vid tidpunkten för genskjutningen”, skriver myndigheten i ett uttalande, där farhågor uttrycks för en ökad risk för flygtrafiken.