Ryssland avbröt sitt deltagande i det så kallade spannmålsavtalet på lördagen efter att drönare anfallit ryska marinbasen i Sevastopol på ockuperade Krimhalvön i Ukraina. Det innebär att Ryssland kan hindra handelsfartyg från Ukrainas hamnar. Ukraina är en av världens främsta spannmålsexportörer.
Turkiets försvarsminister Hulusi Akar har nu uppmanat parterna att undvika varje ”provokation” som kan påverka framtiden för avtalet, enligt ett uttalande på söndagen.
Konvojer med skydd
Niklas Granholm, forskningsledare och marinexpert vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), bedömer att det kan behövas militärfartyg för att skydda handelsfartyg med spannmål från Ukraina.
– En konvojeringsoperation genom Svarta havet behöver nu övervägas på allvar för att möta svält och instabilitet, säger han till SVT Nyheter.
Finns beskriven i FN:s havsrättskonvention
Operationen kan i så fall ske i form av en ”Freedom of Navigation Operation” i Svarta havet genom Ukrainas, Rumäniens, Bulgariens och Turkiets territorialvatten. USA är känt för att tillämpa Freedom of Navigation (FON) för att hävda rätten till så kallad ”oskyldig genomfart” i andra länders territorialvatten.
Principen finns beskriven i FN:s havsrättskonvention (Law of Sea), vilken innebär att fartyg som seglar under någon suverän stats flagg inte ska utsättas för inblandning från andra stater, förutom de undantag som föreskrivs i internationell rätt.
Nio miljoner ton spannmål
Det var i juli som företrädare för Ukraina och Ryssland skrev under ett avtal under överinseende av FN och Turkiet för att säkra exporterna från Svarta havet. Avtalet, som var satt att gälla i 120 dagar, har inneburit att Ukraina kunnat exportera nio miljoner ton spannmål, enligt tidigare uppgifter.
Redan före lördagens besked att Ryssland bryter spannmålsavtalet, har det från ryskt håll kommit signaler om att man inte vill förlänga avtalet om inte sanktioner mot rysk gödselexport lyfts.