Många vänder på huvudet och tittar efter den förarlösa cykeln när den provkörs i den tyska staden Magdeburg. Där håller en grupp forskare från tre olika områden på att utveckla tekniken. Cykeln ska styra, bromsa eller väja för hinder av sig själv.
Behöver man hjälp med tunga matkassar kan man kalla till sig cykeln via en app. Med en identifikation med en QR-kod låser man upp cykeln och kan trampa iväg till eller ifrån närmaste busshållplats eller tågstation.
Cyklarna ska främst kunna användas i förorter eller utanför städerna där trafiken inte är tät. Cykeln ska på egen hand kunna ta sig till en laddningsstation, såsom automatiska gräsklippare gör i dag.
– Cyklar rör sig närmare gångtrafikanter, men går också saktare och är lättare än bilar. De utgör inte samma risk för fotgängare, säger Stephan Schmidt, forskare i maskinteknik vid universitetet i Magdeburg till SVT Nyheter.
På många håll i världen utvecklas tekniken med självkörande fordon. I USA, Kina och Tyskland finns forskningsprojekt även med cyklar med samma typ av teknik. Om några år tror Stephan Schmidt i Magdeburg att de är klara för att lansera förarlösa cyklar i trafiken.
– Man behöver inte köra tillbaka cykeln till en särskild uppsamlingsplats. Cyklarna kan befinna sig var som helst och behöver inte samlas ihop. Och vi hoppas att det leder till färre bilar, säger Stephan Schmidt.