Ubers självkörande Volvo voltade och hamnade på sidan i en krasch i Arizona. Foto: Fresco News/Mark Beach

Uber stoppar självkörande bilar efter krasch

Uppdaterad
Publicerad

Efter kraschen i Arizona har Uber beslutat att ta samtliga självkörande fordon från gatorna i USA.

”Vi fortsätter att undersöka den här händelsen”, skriver taxibolagets talesperson i ett mejl till Reuters.

Händelsen inträffade i staden Tempe i fredags. Enligt den lokala polisen bröt en annan bil mot väjningsplikten, vilket slutade med att Ubers Volvobil hamnade på sidan.

Ingen person skadades dock allvarligt.

”Vi arbetar nu fortsatt på att ta reda på mer kring vad som skett”, skriver Volvo Cars pressinformatör Annika Bjerstaf till TT.

Läs mer: Självkörande bil i krasch

Människa i bilen

Det sitter alltid en människa i Ubers självkörande bilar, som kan ta över om något inträffar. Vid den aktuella olyckan var bilen i självkörningsläge, men två personer befann sig i framsätena, skriver Reuters.

”Fordonen kolliderade, vilket fick det självkörande fordonet att rulla över på sidan. Det var inga allvarliga skador”, uppger Ubers talesperson i ett mejl till Reuters.

Efter olyckan beslutade bolaget att ta samtliga självkörande fordon från gatorna i Arizona. Lite senare vidtogs samma åtgärd på de övriga två platserna där testverksamheten pågår, i Pittsburgh och San Francisco.

Flera olyckor

Det är inte första gången som självkörande bilar är inblandade i olyckor.

Förra året dog en förare i Florida när den självkörande bilen krockade med en lastbil. Samma år inträffade även en olycka i Mountain View i Kalifornien.

På senare tid har det stormat rejält kring Uber. Bolaget anklagas bland annat för att använda stulen teknik i sina självkörande Ford- och Volvobilar i USA. I veckan fick ordföranden Jeff Jones lämna efter ett halvår på jobbet. Dagen efter hoppade kartchefen Brian McClendon av, skriver TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.