Redan i september gick sociala medier plattformen Facebook ut med att de planerar att stoppa alla politiska annonser en vecka före valet i USA den tredje november. Förutom att sajten slutar visa annonser kommer inlägg som försöker avskräcka människor från att rösta plockas bort.
Även Google blockerar
Nu meddelar sökmotorn Google att de också stoppar politiska annonser, men först efter vallokalerna stängt, skriver Washington Post. Företaget säger att blockeringen förväntas ligga kvar i uppemot en vecka efter valet.
Anledningen är att rekordmånga amerikaner väntas poströsta till följd av pandemin, vilket gör att det slutgiltliga valresultatet kan dröja längre än vanligt.
Annonser som nämner namnet på en kandidat, ett politiskt parti, ett val eller andra typer valrelaterat innehåll kommer att stoppas. Det är samma typ av policy som Google hade efter att protester bröt ut efter valet i Belarus.
Google: Blockeringen är nödvändig
I ett blogginlägg som publicerades på tisdagen skriver Google att annonsblockeringen är nödvändig ”för att begränsa möjligheten för annonser att öka förvirringen efter valet”.
Även Facebook vill undvika att falska uppgifter sprids via dem efter att valet genomförts. Sajten kommer stoppa både republikanernas Donald Trump och demokraternas Joe Biden från att posta felaktiga påståenden om att de vunnit valet. I stället kommer användaren omdirigeras till det korrekta resultatet.
”Vår demokrati är stark”
Inlägg som försöker så tvivel kring valresultatet eller dess legitimitet kommer inte heller tillåtas.
“Jag tror att vår demokrati är tillräckligt stark för att klara denna utmaning och leverera ett fritt och rättvist val – även om det tar tid för varje röst att räknas”, skriver Facebooks grundare Mark Zuckerberg i ett inlägg.
Twitter har sedan tidigare valt att dölja politiska annonser.