Enligt UKÄ behövs över 23 000 nya lärarstudenter varje år, vilket kan jämföras med att antalet nybörjare de senaste tio åren har varit 13 000. Det ger ett stort underskott – år från år.
– Lärarkrisen går inte att utbilda bort, säger Fredrik Svensson, utredare vid UKÄ.
– Intresset för att bli lärare är ju inte så stort.
”Behöver få in andra yrkeskategorier”
I stället menar han att lösningen framför allt finns i skolan.
– Man måste tänka i andra banor och använda de lärare som finns till det de är utbildade till, säger Fredrik Svensson.
– Skolan behöver få in andra yrkeskategorier, till exempel lärarassistenter. Och administrativt stöd fanns ju tidigare men rensades bort under 90-talet.
Lärarlegitimationsreformen som infördes för några år sedan har inneburit att lärarkrisen har blivit synligare. I dag kan inte den som inte är behörig och har legitimation få en fast anställning och får heller inte sätta betyg.
Utredning vill se professionsprogram med fler karriärssteg
Samtidigt föreslås nu ett professionsprogram för lärare och rektorer, för att höja deras kompetens och stärka yrkets attraktivitet. Utredningen om läraryrkets attraktivitet presenterade på måndagen sitt slutbetänkande.
Tanken är lärarna ska kunna ta flera tydliga steg i karriären, från legitimerad lärare till erfaren lärare, sedan till meriterad lärare och därefter till särskilt meriterad lärare.
Enligt utredaren Björn Åstrand behövs programmet både för att avhjälpa lärarbristen och för ökad kompetensutveckling i lärarkåren.
– Då stannar fler lärare i skolan, vi utvecklar tidigare en högre nivå av kompetens och då lär sig våra elever mer, säger han.