Vänsterpartiet vill införa maxvikt på fordon som statliga verksamheter upphandlar.
-Ja i alla fall om de ska köras i städer. Då finns ingen anledning att ha fyrhjulsdrivna bilar som väger två ton eller mer, det är bara dumheter. Då borde man i stället främja mindre och lättare bilar, säger Jens Holm (V), miljöpolitisk talesperson.
Sverigedemokraterna anser att bilar över en viss vikt inte ska få klimatbonus.
SD: Avskaffa systemet
-Mindre bilar är alltid bättre för klimatet, säger Martin Kinnunen (SD) miljöpolitisk talesperson.
Helst vill dock Sverigedemokraterna, tillsammans med Moderaterna, avskaffa hela det nuvarande systemet.
Sedan mitten av 2018 får den som köper en bil med låga koldioxidutsläpp en klimatbonus på upp till 60 000 kronor, och dessutom i det närmaste noll i fordonsskatt. För tjänstebilar handlar det om sänkta förmånsvärden och sänkt skatt.
I praktiken är det nästan bara laddhybrider och rena elbilar som har tillräckligt låga koldioxidutsläpp för att kvala in. Men SUV-trenden har slagit igenom även när det gäller klimatbilar, och det trots att tunga bilar är sämre för klimatet än lättare, även om de helt eller delvis går på el.
Ska göras om enligt januariavtalet
SVTs granskning visar att var fjärde klimatbonusbil väger över två ton.
Det nuvarande systemet med bonus till bilar med låga koldioxidutsläpp, och extra hög fordonsskatt till bilar med höga utsläpp, ska göras om enligt januariavtalet mellan regeringspartierna, Liberalerna och Centerpartiet.
Men i en enkät som SVT har gjort säger inget av de partierna att vikten ska spela roll för möjligheten att få klimatsubvention. Centern vill att det fortfarande bara ska handla om utsläpp från avgasröret, men att koldioxidutsläpp från biogas och etanol inte ska räknas lika mycket eftersom den är förnybar.
Miljöpartiet vill inte heller ange några andra kriterier för klimatbonusen än just koldioxidutsläppen från avgasröret. Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet vill däremot även att koldioxidutsläpp från tillverkningen ska vägas in.